Hoppa till innehållet

Snap handlas under sin noteringskurs

Snap, bolaget bakom Snapchat, har det fortsatt tufft på börsen. Under måndagen stängde aktien under noteringskursen vid börsnoteringen. 

Snap Inc steg som en raket vid noteringen den 2 mars i år.
Snap Inc steg som en raket vid noteringen den 2 mars i år.Foto: Mark Lennihan/AP

Sociala medie-jätten Snap stängde under måndagen ned 1,1 procent till 16,99 dollar, vilket är en cent under noteringskursen om 17 dollar per aktie.

Investmentbanken Credit Suisse har sänkt sin riktkurs till 25 dollar, från tidigare 30 dollar. Banken oroar sig inför tech-bolagets kvartalsrapport. I efterhandeln letade sig dock aktien åter upp över 17 dollar. 

Läs mer: Snap snappar upp kartapp för miljardbelopp 

Snap noterades i början av mars och steg inledningsvis rejält. Idag har bolaget ett börsvärde på 170 miljarder kronor (20 miljarder dollar), vilket är jämförbart med Telias marknadsvärde. 

Följ kursen här.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera