Hoppa till innehållet

Snap sämre än väntat – aktien faller tungt

På torsdagskvällen levererade Snap, som ligger bakom appen Snapchat, sin andra rapport som noterat bolag. Aktien föll blytungt.

Bild: TT/Richard Drew

Chattjänstens intäkter för det andra kvartalet i år blev med 182 miljoner dollar lägre än de 186 miljoner dollar som analytikerna väntade sig enligt Bloombergs sammanställning.

Även antalet dagligt aktiva användare blev lägre än väntat. 173 miljoner jämfört med 175 miljoner. 

Resultatet per aktie blev en förust på 16 cent mot väntade 15 cent.

Aktien föll i efterhandeln och var vid 22.30-tiden på torsdagen svensk tid ned med nästan 15 procent jämfört med stängningen. Jämfört med noteringspriset i mars har Snaps aktie nu fallit omkring 20 procent och jämfört med toppriset är Snap ned över 50 procent.

Vd:n och medgrundaren Evan Spiegel lovade i samband med rapporten att han och medgrundaren Bobby Murphy inte skulle sälja några aktier i år. Tillsammans har de drygt en fjärdedel av aktierna i Snap.

Men det löftet räckte inte för att blidka marknaden. Förutom att rapporten kom in under prognoserna meddelade Snap att det genomsnittliga priset för annonser hade sjunkit under det andra kvartalet till följd av en ny auktionsliknande strategi, skriver Marketwatch.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera