Hoppa till innehållet

Snap sparkar 100 ingenjörer efter designmiss

Snapchats moderbolag säger upp nästan tio procent av samtliga ingenjörer inom företaget. Beslutet tas en månad efter bolaget släppte en ny design.

Snapchats medgrundare Bobby Murphy och vd Evan Spiegel vid noteringen på New York-börsen i fjol.
Snapchats medgrundare Bobby Murphy och vd Evan Spiegel vid noteringen på New York-börsen i fjol.Foto: Richard Drew

Snapchats moderbolag Snap förbereder att säga upp cirka 100 ingenjörer, motsvarande nästan tio procent av samtliga ingenjörer inom företaget. Det rapporterar CNBC med hänvisning till källor.

Enligt uppgift är nedskärningarna de största hittills och de första att drabba ingenjörerna. Snap har tidigare sagt upp personal inom divisionerna för marknadsföring, innehåll och rekrytering.

Läs mer: Snaps vd säljer aktier för 400 miljoner 

Förra månaden släppte Snap en ny design av sin välkända fotomeddelande-app. Designen delade på innehållet från publicister och det som läggs upp av vänner. Om ingenjörernas uppsägning har någon koppling till omdesignen är något som Snap inte har velat kommentera, eller nedskärningarna överlag.

Snap uppgav i sin senaste delårsrapport att företaget hade cirka 3 000 anställda och att man räknade med att växa antalet anställda under överskådlig framtid.

Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera