Hoppa till innehållet

Snappcar tar in närmare 100 miljoner – växlar upp i Sverige

Bildelningstjänsten Snappcar ska med en investering från biluthyraren Europcar växa i Stockholmsregionen. ”Vi undervärderade behovet av en lokal förankring när det gällde den svenska marknaden”, säger vd:n Victor van Tol.

Victor van Tol är vd och grundare av bildelningstjänsten Snappcar.
Victor van Tol är vd och grundare av bildelningstjänsten Snappcar.Foto: Snappcar.

Holländska Snappcar är en bildelningstjänst som gör det möjligt för privatpersoner att hyra ut sina egna bilar. Som ett Airbnb fast för bilar. 

Under hösten 2015 köpte Snappcar det svenskgrundade bolaget Flexidrive, som hade en nästan identisk affärsidé. En av grundarna stannade kvar på Snappcar och har fortsatt bygga bolaget i Sverige. Från att ha haft 10 000 registrerade användare med sammanlagt 1 600 bilar i Stockholmsområdet i oktober 2015 har bolaget i dag cirka 15 000 registrerade användare, uppger vd:n Victor van Tol.

Läs även: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive 

”Vi fokuserar hellre på aktiva användare eftersom det ger en bättre bild av verksamheten. Men vi brukar inte uppge specifika tal. Däremot kan jag säga att vi har hundratals bilar och tusentals aktiva användare i Stockholmsregionen”, säger han. 

Snappcar tar nu in en av de största biluthyrarna i Europa, Europcar Group, som delägare. Bolaget går in med 10 miljoner euro, motsvarande 98 miljoner kronor, och får i gengäld 20 procent av bolaget. Därmed värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor. 

Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.

Företaget, som även har lanserats i Amsterdam och Köpenhamn, har över 250 000 medlemmar som delar på 30 000 bilar. Med kapitaltillskottet planeras en expansion till nya marknader i Europa men även en större satsning på Köpenhamn och Stockholm.

”Marknaden i Stockholmsområdet är fortfarande väldigt liten och omogen. I all ärlighet kan jag säga att vi undervärderade behovet av en lokal förankring när det gällde den svenska marknaden. Vi har nu tagit fram en hemsida som ser ut och känns mer svensk”, säger Victor van Tol och fortsätter: 

”Innan investeringen hade vi inte kapitalet för att satsa på Sverige. Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.” 

Läs även: Audi lägger ned sin svenska bilpoolstjänst 

Det finns ett flertal bildelningstjänster i Sverige men de flesta fungerar som bilpooler där företagen själva äger bilarna. Exempel på dessa är Volvos Sunfleet, BMW:s Drivenow och den norska elbilspoolen Moveabout. Samtidigt har marknaden inte varit tillräckligt stor för alla. Både Car2go och Audi unite har fått lägga ned.

Snappcars främsta konkurrent i Sverige är danska Gomore, som både har en bilpoolstjänst och en bildelningstjänst mellan privatpersoner. Gomore startade i Sverige för två år sedan och har idag 60 000 medlemmar, varav 6 000 är bilägare, uppger Åsmund Hogstad som är marknadschef för bolaget i Sverige och Norge.

Han välkomnar mer konkurrens i Sverige.

”Sverige ligger efter inom bildelning jämfört med de andra länderna i Norden. Det behövs fler aktörer som kan utbilda marknaden tillsammans. Men det är positivt att intresset för delningsekonomin växer i Sverige”, säger Åsmund Hogstad.

Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil.

En fråga som brukar komma upp är hur man hanterar försäkringsfrågan för de som hyr ut sitt privata fordon. Enligt Snappcars vd täcks alla möjliga skador som bilen kan få av försäkringsbolaget IF och av den som hyr.

”Problem är inte att hitta personer som besöker vår sajt och som vill dela bil med andra. Den förändringen har redan skett. Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil”, säger Victor van Tol. 

”Men hur vi ser på ägandet av en bil är på väg att förändras. Att vi redan har 30 000 personer som är villiga att dela sin bil med andra betyder att vi redan lyckats skapa en liten spricka i den traditionella synen på bilägande”. 

Läs även: Debatt: ”Delningsekonomi är att dela på ägodelar – Uber är arbetsförmedling”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev för att nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera