Holländska Snappcar är en bildelningstjänst som gör det möjligt för privatpersoner att hyra ut sina egna bilar. Som ett Airbnb fast för bilar.
Under hösten 2015 köpte Snappcar det svenskgrundade bolaget Flexidrive, som hade en nästan identisk affärsidé. En av grundarna stannade kvar på Snappcar och har fortsatt bygga bolaget i Sverige. Från att ha haft 10 000 registrerade användare med sammanlagt 1 600 bilar i Stockholmsområdet i oktober 2015 har bolaget i dag cirka 15 000 registrerade användare, uppger vd:n Victor van Tol.
Läs även: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive
”Vi fokuserar hellre på aktiva användare eftersom det ger en bättre bild av verksamheten. Men vi brukar inte uppge specifika tal. Däremot kan jag säga att vi har hundratals bilar och tusentals aktiva användare i Stockholmsregionen”, säger han.
Snappcar tar nu in en av de största biluthyrarna i Europa, Europcar Group, som delägare. Bolaget går in med 10 miljoner euro, motsvarande 98 miljoner kronor, och får i gengäld 20 procent av bolaget. Därmed värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor.
Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.
Företaget, som även har lanserats i Amsterdam och Köpenhamn, har över 250 000 medlemmar som delar på 30 000 bilar. Med kapitaltillskottet planeras en expansion till nya marknader i Europa men även en större satsning på Köpenhamn och Stockholm.
”Marknaden i Stockholmsområdet är fortfarande väldigt liten och omogen. I all ärlighet kan jag säga att vi undervärderade behovet av en lokal förankring när det gällde den svenska marknaden. Vi har nu tagit fram en hemsida som ser ut och känns mer svensk”, säger Victor van Tol och fortsätter:
”Innan investeringen hade vi inte kapitalet för att satsa på Sverige. Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.”
Läs även: Audi lägger ned sin svenska bilpoolstjänst
Det finns ett flertal bildelningstjänster i Sverige men de flesta fungerar som bilpooler där företagen själva äger bilarna. Exempel på dessa är Volvos Sunfleet, BMW:s Drivenow och den norska elbilspoolen Moveabout. Samtidigt har marknaden inte varit tillräckligt stor för alla. Både Car2go och Audi unite har fått lägga ned.
Snappcars främsta konkurrent i Sverige är danska Gomore, som både har en bilpoolstjänst och en bildelningstjänst mellan privatpersoner. Gomore startade i Sverige för två år sedan och har idag 60 000 medlemmar, varav 6 000 är bilägare, uppger Åsmund Hogstad som är marknadschef för bolaget i Sverige och Norge.
Han välkomnar mer konkurrens i Sverige.
”Sverige ligger efter inom bildelning jämfört med de andra länderna i Norden. Det behövs fler aktörer som kan utbilda marknaden tillsammans. Men det är positivt att intresset för delningsekonomin växer i Sverige”, säger Åsmund Hogstad.
Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil.
En fråga som brukar komma upp är hur man hanterar försäkringsfrågan för de som hyr ut sitt privata fordon. Enligt Snappcars vd täcks alla möjliga skador som bilen kan få av försäkringsbolaget IF och av den som hyr.
”Problem är inte att hitta personer som besöker vår sajt och som vill dela bil med andra. Den förändringen har redan skett. Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil”, säger Victor van Tol.
”Men hur vi ser på ägandet av en bil är på väg att förändras. Att vi redan har 30 000 personer som är villiga att dela sin bil med andra betyder att vi redan lyckats skapa en liten spricka i den traditionella synen på bilägande”.
Läs även: Debatt: ”Delningsekonomi är att dela på ägodelar – Uber är arbetsförmedling”
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev för att nås av nyheterna först: