Hoppa till innehållet

Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

Amra, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, tar in 80 miljoner kronor i riskkapital från Pfizer, Novo Nordisk och Industrifonden. Linköpingsbolaget tog i fjol hem segern vid pitchtävlingen Di Startup Tour.

Tommy Johansson, vd på Amra.
Tommy Johansson, vd på Amra.

Efter många månader av förhandlingar är det äntligen klart. Linköpingsbolaget Amra tar in 80 miljoner kronor (9 miljoner dollar) i riskkapital. Bakom investeringen står svenska Industrifonden (NTL), amerikanska Pfizer Venture Investments och danska Novo Seeds, som ägs av Novo Nordisk Foundation.

”Dessa ägare ger en fantastisk tyngd till Amra. Pfizer är världens största läkemedelsbolag. Novo Nordisk är Nordens högst värderade bolag alla kategorier, och är dessutom ledande inom diabetesläkemedel i världen. Vi är också mycket glada att Industrifonden, en av Nordens ledande investerare inom life science, fortsätter att investera i oss”, säger Tommy Johansson, vd på Amra.

Pfizer och Novo Seeds investering kommer att väcka stor uppmärksamhet

Amra har utvecklat en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Bolagets kunder är sjukhus runt om i världen. Vidare samarbetar man bland annat med läkemedelsjätten Pfizer, vars riskkapitaldel nu alltså investerar i bolaget. Bolagets mål är att, baserat på patienternas kroppsprofil, bedöma risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Man vill även hjälpa sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas först.

”Vårt mål på kort sikt är att Amra ska användas i läkemedelsprövningar. Pfizer och Novo Seeds investering kommer att väcka stor uppmärksamhet och öppna många dörrar till läkemedelsjättarna”, säger vd Tommy Johansson.

Han betonar att Pfizer blir en viktig inkörsport i USA, som spås bli Amras viktigaste marknad.

Amra är känt för många av Di Digitals läsare då bolaget tog hem segern vid pitchtävlingen Di Startup Tour den 8 december i fjol. Tommy Johansson sa då att målet var att ta in 100 miljoner kronor i riskkapital.

”Dessa investerare kommer att hjälpa oss att öka försäljningen så pass mycket att vi inte behöver alla 100 miljoner kronor”, säger vd Tommy Johansson.Foto:
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour. På andraplats kommer branschkollegan 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden).

Tommy Johansson även känd som grundade bakom kartbolaget C3 Technologies, som såldes till Apple år 2011. Han blev vd och delägare i Amra år 2012 och ägde innan kapitalrundan 18 procent av bolaget.

Amra hade en omsätning på 8 miljoner kronor 2015. Resultatet låg på -6 miljoner kronor samma år.

”Vi anställer folk löpande och är nu uppe i 26 medarbetare i Linköping, Oslo och Stockholm. Vi ska nu öppna säljkontor i Boston”, säger vd Tommy Johansson.

Han spår att Amra (NTL) omsätter över 50 miljoner kronor redan 2018.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera