Annons

Snoop Dogg samarbetar med Klarna – ska investera

Snoop Dogg och Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Snoop Dogg och Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski. Foto: Klarna
Klarna är på väg att få en oväntad investerare. Rapparen Snoop Dogg ska ge betalbolaget en skjuts i USA, där Klarna tidigare har missat sina mål.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amerikanska rapparen Snoop Dogg investerar i fintech-jätten Klarna.

Det rapporterar Forbes, som har pratat med rapparen.

”Jag har gjort affärer med modemärken, telecombolag och mer än så i Europa under flera år. Jag har stött dem, rådgivit dem och vill nu investera i dem. Jag planerar att växa min portfölj”, säger Snoop Dogg till Forbes.

Snoop Dogg köper befintliga aktier för en okänd summa. Klart är enligt Forbes att artisten blir bolagets ansikte utåt i Klarnas senaste reklamkampanj.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas" 

I samband med kampanjen byter rapparen också namn till Smoooth Dogg. Ett namn som refererar till bolagets reklamkampanj om smidiga betalningar; ”Smoooth payments”.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Snoop Dogg twittrade skämtsamt med varandra på onsdagskvällen.

”Vi undrade vilken just nu levande person som är mest 'smooth', det var så Snoop Dogg dök upp i våra tankar. För vi började prata med Snoop Dogg var han väldigt intresserad av att lära sig om tech-industrin, fintech och allt kring det. Så vi fann varandra väldigt bra”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski till Forbes.

Under torsdagsmorgonen skrev Sebastian Siemiatkowski på Twitter att allt var klart mellan Snoop Dogg, även känd som Smoooth Dogg, och Klarna.

David Sandström är Klarnas marknadsdirektör. Han menar att den nya kampanjen på ett konkret sätt visar hur bolaget skiljer sig från traditionella banker.

”Det här är ett samtal som pågått med Snoop Dogg och hans management under några månaders tid. I takt med att vi lärt känna varandra och han har fått mer inblick i Klarna så har han tyckt att det varit så pass spännande att han till och med velat gå in som delägare”, säger han till Di Digital.

Klarna har tidigare missat sina omsättningsmål i USA. Under 2017 halverade bolaget sin personalstyrka i landet, enligt flera källor till Di Digital.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still 

Enligt källorna är Klarnas affär i USA fortfarande kraftigt olönsam. Däremot har den tyska marknaden vuxit på senare år, delvis genom förvärv.

David Sandström säger att kampanjen är global, men håller också med om att USA är en utmaning för Klarna.

”Alla vet att USA kanske är världens svåraste marknad att ta in sig på, oavsett bransch. Vi känner att vi är bättre rustade än någonsin tidigare, kännedomen om våra tjänster ökar och vi adderar handlare varje dag så vi har en bra trend i USA. Givetvis har varumärket, marknadsföringen och kommunikationen spela en viktig del framåt då”, säger han.

Klarnas snabba betalningar har emellanåt orsakat problem med oönskade beställningar på nätet, något som Konsumentverket har ifrågasatt.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies