Hoppa till innehållet

Snoop Dogg samarbetar med Klarna – ska investera

Klarna är på väg att få en oväntad investerare. Rapparen Snoop Dogg ska ge betalbolaget en skjuts i USA, där Klarna tidigare har missat sina mål.

Snoop Dogg och Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Snoop Dogg och Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Klarna

Amerikanska rapparen Snoop Dogg investerar i fintech-jätten Klarna.

Det rapporterar Forbes, som har pratat med rapparen.

”Jag har gjort affärer med modemärken, telecombolag och mer än så i Europa under flera år. Jag har stött dem, rådgivit dem och vill nu investera i dem. Jag planerar att växa min portfölj”, säger Snoop Dogg till Forbes.

Snoop Dogg köper befintliga aktier för en okänd summa. Klart är enligt Forbes att artisten blir bolagets ansikte utåt i Klarnas senaste reklamkampanj.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas" 

I samband med kampanjen byter rapparen också namn till Smoooth Dogg. Ett namn som refererar till bolagets reklamkampanj om smidiga betalningar; ”Smoooth payments”.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Snoop Dogg twittrade skämtsamt med varandra på torsdagskvällen:

”Vi undrade vilken just nu levande person som är mest 'smooth', det var så Snoop Dogg dök upp i våra tankar. För vi började prata med Snoop Dogg var han väldigt intresserad av att lära sig om tech-industrin, fintech och allt kring det. Så vi fann varandra väldigt bra”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski till Forbes.

Under torsdagsmorgonen skrev Sebastian Siemiatkowski på Twitter att allt var klart mellan Snoop Dogg, även känd som Smoooth Dogg, och Klarna.

Klarna har tidigare missat sina omsättningsmål i USA. Under 2017 halverade bolaget sin personalstyrka i landet, enligt flera källor till Di Digital.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still 

Enligt källorna är Klarnas affär i USA fortfarande kraftigt olönsam. Däremot har den tyska marknaden vuxit på senare år, delvis genom förvärv.

Klarnas snabba betalningar har emellanåt orsakat problem med oönskade beställningar på nätet, något som Konsumentverket har ifrågasatt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera