Hoppa till innehållet

Snowprint tar in 51 miljoner och lanserar spel tillsammans med King

Spelstudion Snowprint har äntligen lanserat sitt första spel. I ryggen har man giganten King och drygt 100 miljoner kronor i investeringar.

Snowprints vd och medgrundare Alexander Ekvall.
Snowprints vd och medgrundare Alexander Ekvall.Foto: Patrik Olsson

Efter nästan två år av utveckling har Stockholmsbaserade spelutvecklaren Snowprint Studios (NTL) släppt sitt första spel, mobilspelet Legend of Solgard.

I ryggen har man jätten King som går in som publisher för spelet och ska hjälpa Snowprint att marknadsföra och sprida spelet till massorna. Dessutom slänger King och en rad befintliga ägare in 51 miljoner kronor i en injektion i Snowprint. King var även med i Snowprints förra kapitalrunda 2016 på sammanlagt 50 Mkr.

Även Jari Ovaskainen, en välkänd profil på den finska startupscenen och den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som 2013 såldes till Softbank för 1,5 miljarder dollar, var tidig backare av Snowprint och gick även den här gången in med nytt kapital. 

”Vi har haft en väldig tur som har investerare som förstår sig på spelutveckling väl. Vi försöker ge våra spelare den bästa upplevelsen och den önskan delar vi med våra investerare”, säger Snowprints medgrundare och vd Alexander Ekvall.

Läs även: King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup 

Bolaget grundades 2015 och i februari 2017 berättade Alexander Ekvall, som själv har en bakgrund hos King, att Snowprint körde tester med sitt första spel. Med andra ord har utvecklingen tagit tid.

”För oss har det varit härligt att se det intresset i bolaget under vår utveckling av spelet. När branschen var yngre så gjorde man snabba försök för att se vad som fastnar och så går man vidare. Vi har gjort annorlunda där vi tror på det vi har och håller oss till det”, säger Alexander Ekvall.

Snowprint har i dagsläget en studio i Epicenter i Stockholm med 18 medarbetare och en studio i Berlin med 10 medarbetare. Alexander Ekvall berättar att studion i Berlin redan nu arbetar på något nytt, men vad det är vill han inte berätta.

Läs mer: Heta Snowprint Studios öppnar studio i Berlin 

Klart är dock att Snowprint, inte helt olikt backaren King, kommer att fortsätta satsa på mobilspel för den bredare marknaden. 

Hittills har första spelet, Legend of Solgard, fått ett väldigt bra mottagande både från spelarna och mobilplattformarna, enligt Alexander Ekvall.

”Vi är glada över mottagandet och försöker ta oss tid att se kommentarer och ta till oss av feedback. Vi får också bra respons och stort stöd från plattformarna som distribuerar spelen. Apple och Google har tagit upp spelet i olika sammanhang och det är jättekul.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera