Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Socialt entreprenörskap har fördubblats i Europa

Tove Larsson
Tove Larsson Foto: Morgan Ekner
Runt om i Europa använder sig människor av digitaliseringens möjligheter för att handskas med sociala utmaningar. På två år har antalet projekt inom socialt entreprenörskap mer än fördubblats, men brist på kapital fortsätter vara ett problem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I dag finns det lite drygt 2000 projekt inom socialt entreprenörskap i Europa och lika många organisationer som är verksamma inom området. Det är en fördubbling mot 2015, visar en undersökning gjord av det delvis EU- finansierade projektet ”Digital social innovation”, DSI4EU, skriver Financial Times

Att det blir vanligare att använda teknik för att skapa sociala förbättringar syns även i Sverige och några som märker av detta är Norrsken Foundation, som investerar i just socialt entreprenörskap.

Läs mer: Hon ska ta Norrsken ut i världen

"Socialt entreprenörskap går ut på att göra gott för världen och att använda sig av teknik för att nå sina mål", säger Tove Larsson som driver investeringar på Norrsken.

Ett exempel på ett företag som Norrsken Foundation valt att investera i är Karma. Karma har tagit fram en app där till exempel ett kafé kan sälja gårdagens frallor billigare. En app som både minskar matsvinn och där människor får köpa billigare mat.

Ett av de större målen för ett företag som arbetar med socialt entreprenörskap är att det ska kunna påverka så pass att det till exempel skapar beteendeförändringar hos människor. På samma sätt som den kommersiella tekniken förändrat vårt sätt att konsumera skulle social innovation kunna bidra till en förändring av hur vi förhåller oss till exempelvis ägande. 

Läs mer: ”Nästa steg kan bli en ännu större fond”

"Ett exempel på detta är ett annat företag som vi investerat i, Hygglo. De jobbar med att möjliggöra en delningsekonomi där grannar delar på en gräsklippare eller en borrmaskin istället för att äga en var", säger Tove Larsson. 

Samtidigt finns det procentuellt sett få inkubatorer och acceleratorer som stöttar socialt entreprenörskap i Europa. Financial Times hänvisas till en undersökning av den brittiska innovationsfonden Nesta som visar att bara 6 procent av inkubatorerna och acceleratorerna i Storbritannien riktar in sig mot socialt entreprenörskap.

Har bolag som arbetar med socialt entreprenörskap svårt att få in pengar?

”Vi har ingen statistik över hur många som investerar i socialt entreprenörskap i Sverige men vår erfarenhet är att antalet investerare ökar då framför allt intresset för hållbarhet ökar hos konsumenten, men det är även lättare att få bra medarbetare och goda partnerskap i ett bolag där de anställda känner att de bidrar till något meningsfullt.” 

Nyckeln är att hitta en affärsmodell som kan bli lönsam kombinerat med att det blir en positiv effekt för samhället

Utmaningen för socialt entreprenörskap är att hitta en affärsidé som både gör samhällsnytta och genererar intäkter för att på så sätt få investerare. För Norrsken Foundation är det en av förutsättningarna när de investerar i ett företag.

”Nyckeln är att hitta en affärsmodell som kan bli lönsam kombinerat med att det blir en positiv effekt för samhället. Men att hitta en hållbar och tydlig affärsmodell är en förutsättning även för kommersiella bolag.”

Märker ni av att socialt entreprenörskap ökar?

”Engagemanget är väldigt högt och vi som var lite oroliga för om det skulle finnas tillräckligt med investeringsmöjligheter när vi satte igång för två månader hade behövt oroa oss alls.” 

”Vi tror att ökningen beror på att unga människor i dag ser en möjlighet att kombinera att få göra gott med att göra karriär”, säger Tove Larsson. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post