Hoppa till innehållet

Sofi Fahrman: ”Ensam är inte stark”

Di Digital träffar Sofi Fahrman, influencer innan influencer-begreppet fanns, som berättar om sin resa från modemagasinet Elle till att djupdyka in i svenska tech-scenen.

Sofi Fahrman på scenen under Di Startup Tour final 2018.
Sofi Fahrman på scenen under Di Startup Tour final 2018.Foto: Amanda Lindgren.

Sofi Fahrman gick från ett jobb för Elgiganten rakt in i modevärldens finrum, Elle. Resan gick vidare till Schibsted där hon blev ansiktet utåt för mediekoncernens digitala modesatsning. 

Efter att ha grundat techbolaget Left or Right stötte hon på patrull 2017 när Instagrams uppdateringar hotade affärsidén. Men det blev ett lyckligt slut när hon sålde tekniken i bolagets app till Wellstreet, där hon också tagit plats som senior advisor. 

Di Digital hänger med i Sofi Fahrmans djupdykning i svenska tech- och startup-scenen.

Lyssna på intervjun med Sofi Fahrman här:

https://embed.acast.com/startupstories/sofifahrman-influencer

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera