I oktober 2017 drog Instagram undan mattan för Sofi Fahrman och de fem andra grundarna till den svenska appen Left or Right.
Med hjälp av den nya funktionen ”shoppable posts” skulle Instagrams användare kunna be sina följare om hjälp när de ska fatta beslut genom enkla omröstningar. E-handlare kunde dessutom tagga enskilda produkter i sina inlägg och länka användarna vidare till sina butiker.
Vid det laget hade Left or Right erbjudit sina användare en liknande tjänst i drygt ett års tid. Det blev dags att tänka om.
”Men där och då kände vi att vi inte kunde tävla med Instagram. Det kändes övermäktigt. Men vi har vetat att vi har en väldigt bra produkt. Idén har blivit bekräftad”‚ säger Sofi Fahrman.
Facebook, som äger Instagram, har gjort sig ökänt för att kopiera framgångsrika koncept från andra appar. Det främsta exemplet är hela funktionen ”stories”, ett koncept som lånade mycket från konkurrenten Snap.
I det här fallet såg Instagram ut att ha inspirerats av appar som Polly, som samarbetade med just Snap, och möjligtvis svenska Left or Right.
Instagrams uppdatering fick läget att surna för den svenska appen, som uppges ha haft 10 000 registrerade användare efter lanseringen 2016. Omsättningen sjönk i fjol från drygt 600 000 kronor 2016 till ingenting.
För helåret 2017 redovisade bolaget ett minusresultat på drygt 500 000 kronor. I början av det här året hade Left or Right drygt 200 000 kronor kvar i kassan.
Vid det laget hade grundarna börjat tänka annorlunda. De funderade på om Left or Rights teknik – som låter användare ställa frågor till andra och få snabb feedback om saker som klädval – kunde vara till nytta för andra företag.
”Vi fick börja tänka på företaget mer som en plattform”, säger Sofi Fahrman.
Läs mer: Wellstreet går från ett kyffe på Brunnsgatan till The Factory i Häggvik
Under 2018 seglade investmentbolaget Wellstreet upp som en möjlig köpare av Left or Rights teknik.
Nyligen blev affären klar genom att så kallat inkråmsförvärv, där Wellstreet köper rättigheterna till Left or Rights tekniska plattform. Prislappen är hemlig och projektet kommer att sortera under det nya benet Wellstreet Digital, som skapar digtala tjänster åt storbolag.
Tanken är nu att rikta tjänsten mot exempelvis modekedjor, som skulle kunan låta kunderna be om feedback i realtid från ett provrum.
”Just i köpbeslutet kan det vara bra med en tjänst som hjälper kunden bestämma sig. Plattformen kan också bli ett sätt för influencers att ta hjälp av sin målgrupp”‚ säger Maryam Ghahremani, en annan av Left or Rights grundare som numera är vd på börsnoterade videobolaget Bambuser.
Hon och Sofi Fahrman grundade Left or Right 2016 ihop med Anna Kult, med en bakgrund inom Aftonbladet och Schibsted, samt tre tidigare medarbetare på startupbolaget Wrapp: Lisa Rytter, Pelle Almquist och Henrik Sandström.
Samtliga jobbade med projektet på deltid och förblir aktieägare i bolaget. Efter affären kommer Sofi Fahrman och Maryam Ghahremani att agera rådgivare till Wellstreet.
”Det skulle vara kul att få alla som är inne på en viss plattform samtidigt att hjälpa varandra till rätt köp. Att skapa engagemang och roligt innehåll kommer framöver att vara en utmaning för många inom retail”, säger Sofi Fahrman.
Left or Right tog in kapital från flera affärsänglar, till exempel Ludvig Linge och Spotify-veteranerna Sophia Bendz och Gustav Söderström.
Läs mer: Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder
Sofie Fahrman är en av gästerna på scen av finalen av Di Startup Tour den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Hämta din biljett till eventet här.