Annons

Softbank ökar i svenska fiskeappen – som tar in 263 miljoner

Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.
Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain. Foto: Torbjörn Selander
Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Nu växlar bolaget upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare. ”Vi ska bli den bästa resursen för sportfiskare runtom i världen”, säger vd Johan Attby.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Framgångssagan om Fishbrain fortsätter. Den supernischade appen har gått från att intressera några få svenskar till att bli ett enormt socialt nätverk och regelrätt fiskeverktyg för entusiaster i hela världen – och med ordentligt fäste i USA.

Nu fyller bolaget kassan med 263 miljoner kronor för att växa både e-handeln och nå fler fiskare med sin app.

”Vi har redan etablerat oss som ett av de mest innovativa företagen i fiskeindustrin, och nu är vi redo att ta steget för att bli den bästa resursen för sportfiskare runt om i världen”, säger vd och grundare Johan Attby.

Bakom investeringen står bland annat nya investerare som Consensus småbolagsfond och Adrigo asset management liksom befintliga ägare som B capital group och Softbank.

Enligt Attby beräknades marknaden för sportfiskeutrustning till 135 miljarder kronor 2020, vilket förväntas växa snabbt de närmaste åren.

”Det är ytterligare ett bevis på den marknadspotential som Fishbrain syftar till att frigöra genom denna investering”, säger han.

I en intervju med Di i somras underströk Attby att även om bolagets framgång är stor så finns väldigt mycket marknad kvar att ta.

”Bara i USA är sportfiske en 48 miljarder dollar stor marknad. Det är förstås en del av den vi vill åt”, sa han då apropå bolagets omsättning 2019 som landade 64 Mkr – upp 20 Mkr från 44 Mkr 2018.

Fishbrain var från början ett renodlat socialt nätverk där fiskare loggade och sparade bilder på sin fångst. Bolaget utvecklade senare en premiumprodukt med fiskeprognoser, djupkartor och utrustningstips med mera. Sedan slutet av 2019 har bolaget också öppnat en egen webbshop direkt kopplad till appen.

Fishbrain Shop tillhandahåller över 80 000 olika produkter från över 300 varumärken, bland dem Abu Garcia, Penn, Berkley, Mustad, Favorite Fishing och Googan Baits.

”Det är verkligen inte raketforskning. Men eftersom våra användare loggar vilka drag, rullar och spön de använt för varje fångst kan vi säga att ’om du vill fiska öring i Lake Tahoe i juni så har du bäst chans med den här utrustningen’”, sa Johan Attby till Di i somras.

Läs mer: Fishbrain ökar – har fått 10 miljoner användare på kroken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer