Hoppa till innehållet

Softbank ökar i svenska fiskeappen – som tar in 263 miljoner

Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Nu växlar bolaget upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare. ”Vi ska bli den bästa resursen för sportfiskare runtom i världen”, säger vd Johan Attby.

Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.
Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.Foto: Torbjörn Selander

Framgångssagan om Fishbrain fortsätter. Den supernischade appen har gått från att intressera några få svenskar till att bli ett enormt socialt nätverk och regelrätt fiskeverktyg för entusiaster i hela världen – och med ordentligt fäste i USA.

Nu fyller bolaget kassan med 263 miljoner kronor för att växa både e-handeln och nå fler fiskare med sin app.

”Vi har redan etablerat oss som ett av de mest innovativa företagen i fiskeindustrin, och nu är vi redo att ta steget för att bli den bästa resursen för sportfiskare runt om i världen”, säger vd och grundare Johan Attby.

Bakom investeringen står bland annat nya investerare som Consensus småbolagsfond och Adrigo asset management liksom befintliga ägare som B capital group och Softbank.

Enligt Attby beräknades marknaden för sportfiskeutrustning till 135 miljarder kronor 2020, vilket förväntas växa snabbt de närmaste åren.

”Det är ytterligare ett bevis på den marknadspotential som Fishbrain syftar till att frigöra genom denna investering”, säger han.

I en intervju med Di i somras underströk Attby att även om bolagets framgång är stor så finns väldigt mycket marknad kvar att ta.

”Bara i USA är sportfiske en 48 miljarder dollar stor marknad. Det är förstås en del av den vi vill åt”, sa han då apropå bolagets omsättning 2019 som landade 64 Mkr – upp 20 Mkr från 44 Mkr 2018.

Fishbrain var från början ett renodlat socialt nätverk där fiskare loggade och sparade bilder på sin fångst. Bolaget utvecklade senare en premiumprodukt med fiskeprognoser, djupkartor och utrustningstips med mera. Sedan slutet av 2019 har bolaget också öppnat en egen webbshop direkt kopplad till appen.

Fishbrain Shop tillhandahåller över 80 000 olika produkter från över 300 varumärken, bland dem Abu Garcia, Penn, Berkley, Mustad, Favorite Fishing och Googan Baits.

”Det är verkligen inte raketforskning. Men eftersom våra användare loggar vilka drag, rullar och spön de använt för varje fångst kan vi säga att ’om du vill fiska öring i Lake Tahoe i juni så har du bäst chans med den här utrustningen’”, sa Johan Attby till Di i somras.

Läs mer: Fishbrain ökar – har fått 10 miljoner användare på kroken

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera