Hoppa till innehållet

Softbank planerar börsnotering av skalbolag

Det japanska investmentbolaget Softbank, som specialiserar sig på techbolag, ansöker om att börsnotera ett så kallat uppköpsskalbolag (SPAC) värt 525 miljoner dollar.

Grundare och vd Masayoshi Son
Grundare och vd Masayoshi SonFoto: å„ì°íÂçs

Det framgår av dokument som lämnats in hos amerikanska finansinspektionen SEC.

Uppköpsskalbolaget kallas SVF Investment Corp och leds av samma entitet som styr den så kallade Visionsfonden, som är värd över 100 miljarder dollar och som har kanaliserat in investeringar främst i techbolag från Silicon Valley.

Uppköpsskalbolaget kan komma att nyttjas antingen för ett portföljbolag med planer att komma in på börsen via den allt hetare noteringsformen, eller ett helt nytt bolag.

”Det blir som en brygga mellan våra strategier för privata investeringar och börsnoterade bolag där vi öppnar för ett samarbete mellan ett snabbväxande bolag som är redo för börsen”, skriver Softbank i ett uttalande.

Verksamhetsområden som kommer siktas av SVF Investment Corp är inom artificiell intelligens och robotutveckling, i linje med det fokus bolaget och dess grundare och vd Masayoshi Son haft de senaste åren.

Läs mer: Ulf Petersson: Spac-bolag är som att köpa säcken utan grisen 

Uppköpsskalbolagen - tomma bolag som börsnoteras med enda avsikten att genomföra omvänt förvärv – utgör en snabbfil till börsen för andra bolag och har blivit en mycket populär men också omstridd noteringsform under 2020.

De första uttalandena från Softbank om att intresset finns för eventuellt uppköpsskalbolag, som på engelska alltså går under akronymet SPAC (”Special Purpose Acquisition Vehicle”), kom i oktober.

Uttalandena, som fälldes av Softbanks investeringschef Rajeev Misra, följdes av riklig aktivitet i medier där investerare och analytiker förhöll sig tveksamma till idén givet Softbanks svaga portföljutveckling och flera ifrågasatta beslut de senaste åren.

Ett av de mest omsusade skandalbolagen under 2020, vätgaslastbilsutvecklaren Nikola, kom till börsen via uppköpsskalbolag. Aktien har handlats mycket svajigt sedan uppmärksamhet riktats mot anklagelser om att Nikola är ett luftslott uppbyggt av grundaren och tidigare ordföranden Trevor Milton, som anklagats för bedrägeri.

Uppköpsskalbolagen är alltså numer en vanligt förekommande företeelse på New York-börsen, men aktiviteten kring noteringsformen har också trappats upp i Europa. Tidigare i år flaggade Nasdaq OMX för att det pågår en översyn av möjligheten att genomföra liknande upplägg i Norden.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera