Hoppa till innehållet

Solcellen som laddar din telefon tar in 50 miljoner

Det svenska solcellsbolaget Exeger har uppfunnit en revolutionerande solcell som kan monteras på läsplattor. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor från Fortum till en miljardvärdering.

Giovanni Filis bolag Exeger har tillverkat solceller på ett sätt som branschen inte trodde var möjligt.
Giovanni Filis bolag Exeger har tillverkat solceller på ett sätt som branschen inte trodde var möjligt.

För åtta år sedan drog Giovanni Fili igång solcellssatsningen med Exeger.

Då var tanken att bolaget skulle tillverka solcellspaneler som skulle sättas på fastigheter. Det börsnoterade fastighetsbolaget Wallenstam blev en av delägarna.

Sedan dess har produkten utvecklats och Exeger har tagit fram en helt slät solcell som enkelt kan sättas på till exempel en surfplatta, vilket gör att plattan endast behöver ljus för att laddas.

Nu tar Exeger in 50 miljoner kronor från energibolaget Fortum, som enligt Giovanni Fili gjort en ”extremt noggrann due dilligence”.

”Det känns väldigt kul. Det blir en riktig kvalitetsstämpel för Exeger”, säger Giovanni Fili.

Konsensus i branschen var att det inte gick att göra solceller som vi gör solceller. Det gick bara inte.

Investeringen innebär att Exeger får en värdering på 1 miljard kronor. I förra kapitalrundan värderades bolaget till drygt 740 Mkr.

Exeger har utvecklat en teknik som gör att de har ett försprång gentemot konkurrenterna. Bolagets solceller är så kallade färgsensiterade solceller, vilket betyder att ljuset absorberas av färgpigment. Solcellerna är helt släta och utan några ledningar som tar plats, vilket gör att de kan placeras på exempelvis läsplattor.

Giovanni Fili lägger en surfplatta, som har en solcell på sig, på bordet vi sitter vid.

”Så där, nu laddas den. Det räcker med inomhusljus”, säger han.

Han skrapar på den släta solcellen som sitter på surfplattan.

”Det får inte bli repor eller stora fingeravtryck, sådant är jätteviktigt om det är en konsumentprodukt. Men det är kanske inget som forskare tänker på”, säger han och visar upp läsplattan som mycket riktigt saknar repor och fingeravtryck.

Läs mer: Gretas vd: ”Vi vill förändra hur internet funkar”

Sedan starten för åtta år sedan har Exeger växt till 48 anställda plus ett antal konsulter. De anställda är högutbildade specialister som hämtats från världen över.

”Konsensus i branschen var att det inte gick att göra solceller på det sättet som vi gör solceller, det bara gick inte. Men vi lyckades, vi gör det varje dag i stor skala”, säger Giovanni Fili.

Foto: Jesper Frisk

I anslutning till KTH:s campus har Exeger byggt upp sin solcellsfabrik på 2 500 kvadratmeter. Det finns inga maskiner som kan producera solcellen som Exeger har skapat. Därför har bolaget tvingats att bygga egna maskiner från grunden.

Pengarna som Fortum går in med ska gå till att slutföra utbyggnader som gör att Exeger ska kunna producera 15 miljoner enheter per år samt fylla på kassan.

”De kunder som vi vill jobba med kräver att vi ska ha en ordentlig produktionskapacitet och pengar i kassan, annars finns vi inte på kartan. Det är också viktigt att vi kan ta flera ordrar av olika bolag samtidigt”, säger Giovanni Fili.

Vilka bolag samarbetar ni med i nuläget?

”Det är stora konsumentelektronikbolag i Europa, Asien och USA.”

Samsung? Sony?

”Det får du gissa dig till.” 

Exeger har redan utvecklat kommersiella prototyper med de bolagen och planen är att senare ta fullskaliga kommersiella ordrar när utbyggnaden av fabriken är färdigställd.

Men Giovanni Fili blickar redan vidare mot nästa etapp. Då krävs det att Exeger bygger en ännu större fabrik med ännu högre produktionskapacitet. Hur den ska finansieras är inte klart men Giovanni Fili utesluter inga alternativ.

”Det kan bli en börsnotering, men det är inte givet. Det beror helt på omständigheterna. Men vi har redan byggt upp kompetensen inom bolaget med informationsgivning och redovisningsstandarder så att vi ska klara en notering”, säger han.

Det har gått åtta år sedan ni drog igång, har det inte tagit lång tid att komma igång?

”Det tar minst tio till femton år att utveckla en ny industriell teknik och det kostar några miljarder. Vi gjorde det på åtta år, så jag ser det som att vi har två år till godo, och vi gjorde ’bara’ av med 200 miljoner kronor.”

”Världens bästa inomhussolcell, världens största fabrik och världens största bolag som kunder. Vi börjar där och sedan får vi ta det vidare”, säger Giovanni Fili.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera