Hoppa till innehållet

Sony släpper mobil med bioformat

Mobiltillverkaren Sony vill ta upp kampen med Apple, Huawei och Samsung. Det japanska bolaget lanserar nu tre nya telefoner med ett biograf-inspirerat bildformat.

Sonys nya telefoner Xperia 1, 10 och 10 Plus har stöd för skärmförhållandet 21:9.
Sonys nya telefoner Xperia 1, 10 och 10 Plus har stöd för skärmförhållandet 21:9.Foto: Press och TT.

De senaste veckorna har präglats av vikbara mobilskärmar och även starten för mobilmässan MWC i Barcelona har bjudit på nya oväntade format.

Sony presenterade på måndagen de nya modellerna Xperia 1, 10 och 10 Plus, som samtliga har skärmförhållandet 21:9, det vill säga extrem bredbild liknande den som visas på biografer. Det skriver tv-kanalen CNBC:s nätupplaga.

Sonys förhoppning är att filmintresserade ska bidra till att lyfta försäljningen av bolagets smartphones, som en längre tid förlorat marknadsandelar till konkurrenter som Apple, Huawei och Samsung.

De flesta smartphones som finns på marknaden i dag har skärmförhållandet 16:9, eller i vissa fall 18:9.

Skärmförhållandet innebär att Sonys nya modeller blir ovanligt långa, när användaren håller dem upprätt. Modellen Xperia 1 är 6,5 tum lång, motsvarande cirka 16,5 centimeter.

(Direkt/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera