Hoppa till innehållet

Sorterar ut foto-berget med ai: Tar in Creandum som delägare

Riskkapitalbolagen Creandum och EQT Ventures plöjer ned 1,5 miljoner euro, motsvarande 15,3 miljoner kronor, i ai-styrda bildbiblioteket Kive. Bakom programmet står en frustrerad reklamregissör. 

Programmets teknologi kategoriserar användarens bilder utifrån kategorier som bygger på användarens innehåll och kan känna igen alltifrån ljusstyrka till mänskliga uttryck och ansikten. Plattformen fungerar som ett metalager för alla bildkällor och fungerar både som portofolio och presentationsverktyg.

Bakom bolaget står Olof Lindh, välrenommerad regissör och reklammakare med tunga uppdragsgivare som H&M och Spotify. Han såg ett behov att skapa ett smidigare sätt att ha koll på den uppsjö med bildmaterial som skapas. 

”Kive var först ett verktyg bara för mig själv. När jag började som regissör var det för att jag älskade kreativitet. Men ju mer jag höll på med det, desto mer kändes det som att min tid och energi åts upp av saker som inte alls var kreativa som att pitcha, presentera och skapa dokument. Jag ville ta bort friktionen och komma tillbaka till den kreativa energin”, säger Olof Lindh.

Kreatören, som kodat på egen hand sedan barnsben, började snickra på projektet för två år sedan, ofta efter jobbet.

”Jag har alltid gillat att bygga grejer, det kom ganska naturligt att bygga en produkt jag vill ha”, kommenterar Olof Lindh.

Olof Lindh är än så länge solo, men med pengarna söker han nu efter duktiga medarbetare. 

”Mitt fokus nu är att bygga ett team i världsklass. Vi ska bygga produkten tillsammans med industrin - göra ett verktyg för kreatörer ”, fortsätter han. 

Fredrik Cassel, partner på Creandum och den som ledde riskkapitalbolagets satsning på Spotify, var såld från första stund.

”Olof Lindh imponerade på oss direkt. Som kreatör har han en unik position att ta en ny mjukvara till marknaden som riktar sig direkt till likasinnade”, säger han, och beskriver Kive som smidig och banbrytande för användarna.

Ted Persson på EQT Ventures lägger till:

”Kive tacklar en marknad som hittills är underutvecklad när det gäller mjukvara. Vi har sett en del startups på området men Kive gjorde oss väldigt uppspelta. Alla som är intresserade av skärningen mellan kreativitet och teknologi borde söka sig till Kive”, avslutar han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera