Programmets teknologi kategoriserar användarens bilder utifrån kategorier som bygger på användarens innehåll och kan känna igen alltifrån ljusstyrka till mänskliga uttryck och ansikten. Plattformen fungerar som ett metalager för alla bildkällor och fungerar både som portofolio och presentationsverktyg.
Bakom bolaget står Olof Lindh, välrenommerad regissör och reklammakare med tunga uppdragsgivare som H&M och Spotify. Han såg ett behov att skapa ett smidigare sätt att ha koll på den uppsjö med bildmaterial som skapas.
”Kive var först ett verktyg bara för mig själv. När jag började som regissör var det för att jag älskade kreativitet. Men ju mer jag höll på med det, desto mer kändes det som att min tid och energi åts upp av saker som inte alls var kreativa som att pitcha, presentera och skapa dokument. Jag ville ta bort friktionen och komma tillbaka till den kreativa energin”, säger Olof Lindh.
Kreatören, som kodat på egen hand sedan barnsben, började snickra på projektet för två år sedan, ofta efter jobbet.
”Jag har alltid gillat att bygga grejer, det kom ganska naturligt att bygga en produkt jag vill ha”, kommenterar Olof Lindh.
Olof Lindh är än så länge solo, men med pengarna söker han nu efter duktiga medarbetare.
”Mitt fokus nu är att bygga ett team i världsklass. Vi ska bygga produkten tillsammans med industrin - göra ett verktyg för kreatörer ”, fortsätter han.
Fredrik Cassel, partner på Creandum och den som ledde riskkapitalbolagets satsning på Spotify, var såld från första stund.
”Olof Lindh imponerade på oss direkt. Som kreatör har han en unik position att ta en ny mjukvara till marknaden som riktar sig direkt till likasinnade”, säger han, och beskriver Kive som smidig och banbrytande för användarna.
Ted Persson på EQT Ventures lägger till:
”Kive tacklar en marknad som hittills är underutvecklad när det gäller mjukvara. Vi har sett en del startups på området men Kive gjorde oss väldigt uppspelta. Alla som är intresserade av skärningen mellan kreativitet och teknologi borde söka sig till Kive”, avslutar han.