Annons

Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam tackar nej till nya riskkapitalbolag – väljer bankfonder istället.

Acast tar in över 150 miljoner från bankfonder

Digitalpodden, denna vecka med Jonas Leijonhufvud (tv) och Sven Carlsson.

Kan någon tänkas köpa Spotify?

Vice Riksbankschef Cecilia Skingsley leder arbetet med att ta fram en digital valuta som komplement till den fysiska.

Riksbanken presenterar detaljer kring e-kronan

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

Snygg design, men rörig känsla och svår att överblicka. Di Digital har testat Soundclouds nya prenumerationstjänst för strömmad musik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) För fyra veckor sedan lanserades Soundcloud Go i USA, en förväntad uppdatering av Soundclouds repertoar. Musiktjänsten släpptes först i USA, men sägs även vara på gång att rullas ut i Europa efter att Soundcloud utökade sina rättighetsavtal med Sony/ATV tidigare i veckan.

Utbudet i tjänsten är till synes långt mycket större än hos konkurrenter som Spotify och Apple Music. 125 miljoner låtar jämfört med runt 30 miljoner. Men i mitten av mars i år hade Soundcloud 110 miljoner uppladdningar gjorda av Soundcloud-användare, vilket i så fall innebär att cirka 15 miljoner låtar tillkom med Go. 

Och frågan är hur Soundcloud Go mäter sig med Spotify? Di Digital har testat:

När jag loggar in i Soundcloud-appen syns inte ett spår av Soundcloud Go. Jag måste gå in i min profil och välja Soundcloud Go i listan för att få upp erbjudandet om att registrera mig. Jag gör det och får en 30-dagars gratisperiod, för att sedan betala 12,99 dollar i månaden i IOS-appen. På webben kostar tjänsten 9,99 dollar i månaden (det högre priset i IOS beror på att Apple tar 30 procent). För priset får användarna tillgång till musik från populära artister, annonsfri lyssning och möjlighet att synka låtar offline. 

Soundcloud Go

Väl inne i appen ser jag som vanligt ett flöde av inlägg gjorda av dem jag följer på Soundcloud. Jag söker på en artist, Rihanna, och får upp att det finns 322 Soundcloud Go-resultat. Högst upp i sökresultatet ligger de mest spelade låtarna, men det är oklart om det går att hitta hela album. Låtarna ligger i ett enda långt flöde, utan avgränsningar för till exempel mest spelade låtar eller album.

Soundcloud Go Rihanna

Flödet känns rörigt och oöverskådligt, till skillnad från Spotifys strukturerade flöde när man söker på en artist och resultatet är uppställt i mellanrubriker som till exempel toppresultat, låtar, artister och album.

Jag går vidare med att söka på Bruce Springsteen, en klassiker tänker jag men det är tydligt att Soundcloud-publiken inte är några direkta fans. Rihanna har miljontals spelningar av sina låtar, medan Bruce Springsteen har väldigt få.

Soundcloud Go Bruce Springsteen

I appen finns fyra flikar längst ner - hem, sök, användare och låten som spelas. Under användarikonen går det att samla gillade låtar, senaste stationer man har lyssnat på och spellistor. Designen är enkel och snygg, och här blir innehållet klart mer överskådligt.

I hemfliken finns en knapp för att komma till en lista där man kan upptäcka ny musik under rubriker som trendar och audio. Där är också musiken och ljudet uppdelad i olika genrer. Men knappen är liten och svår att hitta. Vana Soundcloud-användare och appanvändare i allmänhet har säkert inga problem, men frågan är om nya användare hittar dit. Symbolen är en pil som pekar nedåt, medan det i Spotify är den numera vanliga listan med tre ränder som tar en vidare till en meny.

Soundcloud Go Collection

Men det går att hävda att värdet i Soundcloud inte ligger i tydliga uppställningar av musik och artister, utan istället i mångfalden och mängden musik som finns där. Ett innehåll som sagt till mångt och mycket är skapat av Soundclouds stora användarbas och community. 

Soundcloud har 12 miljoner så kallade ”creators” av musik och hela 175 miljoner användare som lyssnar på varje månad. Rättigheterna som kommer med Go har säkerligen också stor betydelse för att man faktiskt får behålla ljudspår på plattformen. Till exempel låtmixar, som har ställt till det för Soundcloud tidigare på grund av rättighetsfrågan.

Ska man jämföra Soundcloud Go med Spotifys tjänst är det dock en bra bit kvar till tydlighet och användbarhet, särskilt för nya användare. Och det gäller för Soundcloud att börja lyckas ta betalt för Go, då bolaget knappt har haft några intäktskällor och dragits med stora förluster.

Nej, någon Spotify-dödare är inte Soundcloud Go. Åtminstone inte än.


Fakta: Soundcloud Go

  • Är: en musiktjänst för strömmad musik.
  • Pris: 9,99 dollar på Soundcloud.com och i Android, 12,99 dollar i IOS.
  • Antal låtar: Soundcloud har totalt 125 miljoner låtar, varav 110 miljoner redan fanns innan Go släpptes den 29 mars 2016.
  • Finns: än så länge bara i USA, men verkar vara på väg att lanseras i Europa.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post