Hoppa till innehållet

Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Efter nödlån och branschprotester ska hans musiktjänst nu ta fajten med Spotify. Soundclouds grundare Eric Wahlforss tar bladet från munnen efter flera turbulenta år.

Eric Wahlforss, en av Soundclouds två grundare.
Eric Wahlforss, en av Soundclouds två grundare.Foto: Richard Vogel/AP

Det är bråda dagar för Eric Wahlforss. Soundclouds ena grundare befinner sig i London, på väg till ett möte med rockstjärnorna Radioheads manager. Eller om det var deras tidigare manager. Han minns inte exakt.

Soundcloud är mitt i lanseringen av sin nya prenumerationstjänst Soundcloud Go. Efter USA står Storbritannien och Irland på tur. Streamingtjänsten har ett låtarkiv som är lika stort som Spotify, Apple Music, Tidal och Deezer tillsammans.

Norden är ”självklart” också en intressant marknad, säger Eric Wahlforss. Han räknar med att tjänsten kommer att nå nya marknader i ett ”fortsatt bra tempo”.

”Det kommer att komma mer i år, men jag kan inte säga exakt när”, säger han.

Soundclouds grundare, Eric Wahlforrs (tv) och Alexander Ljung, i London i början av maj.

Soundclouds grundare, Eric Wahlforrs (tv) och Alexander Ljung, i New York i mars. Foto: Diane Bondareff/Invision

Soundcloud tog den långa vägen hit. Medan Spotify lanserade sin produkt först efter att ha säkrat licensavtal med skivbolagsjättarna började Berlin-baserade Soundcloud i andra änden.

Tjänsten lanserades år 2008 och blev hela världens webbaserade ljudplattform, ett slags Youtube för musik med gratis marknadsföring som enda incitament för användaren.

Det var som om 1970-talets kopierade kassettband plötsligt hade tagit klivet ut på nätet.

Alla har olika åsikter om hur världen borde se ut

I takt med att Soundcloud växte började musikindustrin tappa sitt tålamod. Samma bransch hade benådat Spotify först efter att ha säkrat delägarskap i bolaget och 70 procent av dess intäkter. Soundclouds förhandlingsläge var alltså pressat när bolaget för några år sedan skulle börja övertyga skivbolagen – stora som små – att gå med på en modell där de skulle få betalt.

”Det har varit ett jäkla jobb att få ombord alla från majorbolag till indiebolag”, säger Eric Wahlforss i dag. ”Alla de stora skivbolagens grenar har ganska mycket inflytande och olika åsikter om hur världen borde se ut.”

Processen tog minst två år längre än väntat, enligt uppgift till Di Digital. Under tiden stod Soundcloud på den finansiella ruinens brant.


  • Soundcloud grundades i Stockholm 2006 av Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Bolaget flyttade tidigt till Berlin.
  • I dag har bolaget 300 anställda med kontor i Berlin, New York, San Francisco och London.
  • I mars lanserades Soundclouds prenumerationstjänst Soundcloud Go.
  • Bolagets värderades till 4,5 miljarder kronor vid sin senaste finansieringsrunda tidigt 2014. Under 2015 tog bolaget in 650 Mkr i lån, vilket Di Digital avslöjade i februari. 

I januari i år kunde Di Digital avslöja att bolaget, som värderades till 4,5 miljarder kronor i början av 2014, nyligen tvingades ta in knappt 300 miljoner kronor i lån av det amerikanska bolaget Tennenbaum Capital Partners. Senare framkom att Soundcloud tog in totalt 650 Mkr i finansiering under 2015.

Enligt en årsredovisning som lämnades i februari söker Soundcloud fortfarande kapital.

Eric Wahlforss kallar 2015 för ”en transportsträcka” för Soundcloud. Några av bolagets anställda fick lämna bolaget under hösten, bekräftar han. Det rörde sig enligt honom om ett ensiffrigt antal uppsägningar.

I mitten på mars skrev Sony Music på som sista storbolag. Bara några veckor senare såg bolagets Spotify-utmanare ljuset.

”Det har varit en väldigt positiv utveckling sedan början av året. Många av de sakerna vi har jobbat på länge har landat”, säger Eric Wahlforss efter ökenvandringen.

Läs mer: Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

I dag är Soundcloud en annan tjänst än den som grundades i Stockholm men formades i Berlin.

Att plötsligt ta omkring hundralappen, eller 10 dollar i månaden, för tillgång till ett omfattande musikbibliotek är att plocka bort det unika ur en plattform som har präglats av öppenhet och interaktion mellan fans och artister. Det menar såväl analytiker som användare.

Soundcloud har ett fyra gånger så stort musikarkiv som de flesta streamingtjänster.

Soundcloud har ett fyra gånger så stort musikarkiv som de flesta streamingtjänster.

Soundcloud blir nu, enligt dem, en streamingtjänst i mängden.

”Vi har fått några varningar om material vi inte har haft rättigheterna till. Då tar man ner det, sedan blir man avstängd från att ladda upp i två veckor eller så”, säger Martin Andersson, en av tre grundare av musiksajten Discobelle, som började använda Soundcloud i en betafas för tio år sedan.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

De senaste tre–fyra åren har licensskyddat material som radioprogram, DJ-mixar eller remixar av redan kända originallåtar fått svårare att överleva på det som slog igenom som dansmusikens fristad på nätet.

Men Eric Wahlforss står på sig. Soundcloud kan utmärka sig bland konkurrenter som Spotify, Apple Music och Tidal, säger han. Dessutom kommer mindre material att portas från tjänsten i framtiden.

”Nu när dealen är klar blir det mycket färre takedowns. Det kommer att handla mer om hur man kan monetarisera den här typen av innehåll”, säger Eric Wahlforss.

Enligt honom är Soundclouds filosofi densamma i dag som vid starten. Några av tjänstens 125 miljoner spår utgörs fortfarande av liveinspelningar av jamaikansk reggae från 1986 vars upphovsrätt knappt ens går att utreda.

”Det är väldigt mycket vår vision, just att ge kontroll tillbaka till artister och till rättighetsinnehavarna över hur deras musik monetariseras och sprids över nätet. Om man ser på andra tjänster är det väldigt sällan som den typen av kontroll finns”, säger Eric Wahlforss.

Ändå är Soundclouds överlevnad långt ifrån given. Bolaget hade mot slutet av 2014 130 miljoner kronor kvar i sin kassa, vilket då motsvarade cirka sex månaders kapitalförbränning.

En prognos i årsredovisningen för 2014 spår förlustår fram till 2017.

Jag är inte orolig för vår finansiering

Konkurrenten Spotify tog nyligen in 1 miljard dollar i finansiering. Mark Mulligan, analytiker på brittiska Midia Research, tvivlar på att Soundcloud ens kommer att ha råd att ersätta skivindustrin under Soundcloud Gos första år.

”Siffrorna som har varit ute är jättegamla. Jag kan inte säga någonting om vår finansiering. Jag är inte orolig för det över huvud taget”, säger Eric Wahlforss.

Han pekar på Soundclouds framgångar vad gäller att engagera sin publik. Appen hamnar på åttonde plats när analysfirman Comscore rankar hur mycket tid 18–34-åringar tillbringar i mobilappar i USA, efter jättar som Facebook, Youtube, Instagram och Spotify.

Knäckfrågan blir hur stor andel av Soundclouds 175 miljoner lyssnare som kan tänka sig att betala för en prenumeration.

”Om man tror på att engagemang korrelerar med betalningsvilja, vilket vi ser att det gör, så kommer det förmodligen kunna gå rätt så bra i de territorier där vi rullar ut”, säger Eric Wahlforss.


Sjunger Soundcloud på sista versen?

Sjunger Soundcloud på sista versen? 


Foto:

Kommentar: Vilken popstjärna räddar Soundcloud?


Foto:

Soundcloud tog in 650 miljoner i nödkapital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera