Hoppa till innehållet

Soundcloud ”kan få slut på pengar” – gick back en halv miljard

Soundcloud ökade omsättningen med 22 procent under 2015 men förlusten steg snabbare och nådde en halv miljard kronor, enligt färska siffror. Bolaget kan behöva ännu mer externt kapital i år.

Soundclouds grundare Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.
Soundclouds grundare Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.Bild: TT

Den Stockholmsgrundade musiktjänsten Soundcloud (NTL) är ett av Sveriges högst värderade startupbolag med investerare som Twitter och amerikanska Index Ventures.

Samtidigt har bolaget haft svårt att få fart på sina intäkter och prislappen var enligt medieuppgifter det som gjorde att Spotify (NTL) nyligen backade från ett uppköp av Soundcloud.

Sina hundratals miljoner användare till trots har Soundcloud långt kvar till svarta siffror.

Läs mer: Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter

Soundclouds resultat för 2016 är ännu inte känt men enligt årsredovisningen för 2015, som precis registrerades hos det brittiska bolagsverket, gick Soundcloud back med 490 miljoner kronor under 2015.

Musiktjänstens förluster ökade därmed med 31 procent. Intäkterna steg också, men endast med 22 procent. Försäljningen hamnade på 202 miljoner kronor enligt dagens eurokurs. Alltså är omsättningen inte ens hälften så stor som förlusterna.

Samtidigt sinade kassan för Soundcloud-grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Nettoskulden uppgick vid slutet av 2015 till 334 Mkr.

Några månader senare investerade dock Twitter, tillsammans med en rad befintliga ägare, sammanlagt 880 Mkr i Soundcloud. Affären skedde dock till ett lägre aktiepris än Soundclouds närmast föregående finansieringsrunda, vilket Di Digital avslöjade i september.

Ändå kan Soundcloud ”få slut på pengar” under 2017, beroende främst på hur det går med bolagets prenumerationstjänst, enligt årsredovisningen. Soundcloud Go, som den heter, erbjuder liksom Spotify och Apple Music tillgång till strömmad musik för cirka 100 kronor i månaden.

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud

Det är dock oklart hur många användare Soundcloud Go har lyckats locka. Enligt en uppskattning har tjänsten färre än 250 000 betalande kunder, att jämföra med marknadsledande Spotifys fler än 40 miljoner prenumeranter.

Om Soundcloud Go inte genererar tillräckliga intäkter kan Soundclud behöva vända sig till externa investerare och spä på de 2,3 miljarder kronor man redan har tagit in.

När Twitter under våren 2016 investerade i Soundcloud värderades bolaget till 5,7 miljarder kronor enligt dagens dollarkurs, vilket är 37 procent lägre än den prislapp som grundarna ska ha velat ha vid en försäljning.

Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Spotify ska enligt medieuppgifter ha backat från ett uppköp av Soundcloud just på grund av prislappen.

Senare framkom uppgifter om att Google nu ska vara intresserade av att köpa Soundcloud, dock till en prislapp om 4,5 miljarder kronor, alltså ännu lägre än vad bolaget värderades till vid sin senaste nyemission.

Di Digital har sökt Soundcloud för en kommentar.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera