Hoppa till innehållet

Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud är till salu, uppger nyhetsbyrån Bloomberg. Grundarna sägs vilja ha 1 miljard dollar, motsvarande drygt 8,6 miljarder kronor, för bolaget. 

Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i Berlin
Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i BerlinFoto: TT / Diane Bondareff

Musiktjänsten Soundcloud (NTL) grundades år 2006 i Stockholm men drivs sedan flera år från Berlin. Grundarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss har tillsammans byggt upp en av världens största musiktjänster, som dock har mer gemensamt med exempelvis Youtube än med prenumerationstjänster som Spotify och Apple Music.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat bolaget, som för bara ett år sedan såg ut att vara nära ruinens brant.  Det trots över 125 miljoner användare världen över och ett enormt bibliotek av musik för dem att ta del av.

Sedan dess har bolaget fått till avtal med flera skivbolag och lanserat prenumerationstjänsten Soundcloud Go, en direkt konkurrent till betaltjänster som Spotify. Så sent som i mitten av juni tog bolaget in 800 Mkr i ny finansiering och fick då Twitters riskkapitalbolag som delägare.

Men nu är bolaget till salu, uppger nyhetsbyrån Bloomberg. Soundclouds ägare sägs vara på jakt efter en köpare som är beredd att betala 1 miljard dollar för bolaget, motsvarande drygt 8,6 miljarder kronor. I den senaste finansieringsrundan värderades Soundcloud till drygt 6 miljarder kronor, enligt Bloomberg. 

Processen uppges dock vara i ett tidigt skede, och än finns ingen köpare på kroken, enligt Bloomberg.

Foto:

Soundcloud har sedan starten tagit in över 2,1 miljarder kronor i riskkapital. Grafik och data från nordictechlist.com.

Det har länge spekulerats i att det sociala nätverket Twitter, som just nu tampas med stillastående användarsiffror och en fallande börskurs, har övervägt ett uppköpsbud på Soundcloud.   

I februari i år kunde Di Digital avslöja att Soundcloud tagit ett jättelån på totalt 650 Mkr för att hålla verksamheten vid liv. Sedan dess, i och med finansieringsrundan där bland andra Twitter deltog, tycks dock bolagets finansiella situation ha förbättrats. 

Foto:

Räknat i antal låtar är Soundcloud den överlägset största musiktjänsten på marknaden (statistiken är från maj 2016 och siffrorna kan ha ändrats sen dess).

När Di Digital intervjuade Soundclouds grundare Eric Wahlforss i våras talade han om bolagets nya avtal med skivbolagen som ett stort genombrott. Han pekade även ut prenumerationstjänsten Soundcloud Go som en avgörande satsning för bolagets framtid.

”Det har varit ett jäkla jobb att få ombord alla från majorbolag till indiebolag”, sa Eric Wahlforss. ”Alla de stora skivbolagens grenar har ganska mycket inflytande och olika åsikter om hur världen borde se ut.”

Soundclouds senaste offentliga årsredovisning är från 2014. Då omsatte bolaget motsvarande drygt 165 Mkr, med en förlust på motsvarande 372 Mkr. 

Läs även: Exklusiv intervju – Soundclouds grundare talar ut

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera