Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brand börjar skala – söker nytt kapital

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand ökade omsättningen till 10 Mkr i fjol och har nu nått 60 länder. Nu söker musiktjänsten för företag mer kapital.

Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.Foto: Press

Till skillnad från Spotify, som erbjuder strömmad musik till konsumenter, har Soundtrack Your Brand butikskedjor som kunder.

I samband med USA-lanseringen i våras fick bolaget McDonalds på kroken som global kund. Nyligen anslöt sig O’Learys, Gina Tricot och Sats till tjänsten, vilket ger bolaget en marknadsandel i Sverige på strax under 30 procent.

Denna gång har vi fått göra saker ordentligt.

Soundtrack Your Brand lanserade i Sverige under sommaren och hösten 2014. I fjol, det första hela verksamhetsåret, nådde bolaget en omsättning på 9,7 miljoner kronor, med 46 miljoner kronor i förluster.

Allt enligt plan, säger Andreas Liffgarden, Spotify-avhopparen som grundade bolaget tillsammans med Ola Sars.

”Vi har tagit Soundtrack Your Brand, med den marknadsrisk det innerbär att vara en startup, och bekräftat att produkten fungerar och att efterfrågan finns. Nu ska vi skala detta och göra det riktigt stort och riktigt bra”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand

På månadsbasis var Soundtrack Your Brands omsättning nära tre gånger högre under 2015 än under 2014. Tillväxttakten har inte avtagit under det gångna halvåret, uppger bolaget.

”Våra investerare är supernöjda med det vi har åstadkommit. Vi har gjort det med höga marginaler och extremt lågt bortfall av kunder. De närmsta åren blir en riktigt kul resa”, säger Andreas Liffgarden.

Spotify äger i dag cirka 30 procent av Soundtrack Your Brand. Bolaget har hittills tagit in 170 Mkr i riskkapital från investerare som Creandum, Northzone, Telia Sonera och Wellington Partners. Den största injektionen, på knappt 90 Mkr, skedde förra sommaren.

Under året planerar Soundtrack Your Brand att ta in ytterligare finansiering. Vid årsskiftet hade bolaget 17 Mkr kvar i kassan, enligt den färska årsredovisningen.

”Det bästa man kan beväpna sig med är tid. Vi börjar alltid alla rundor i tid så vi hinner skapa ett intresse kring bolaget utan att vara på marginalen”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound i fjol

Bolaget vill inte uppge när man planerar att nå lönsamhet. Ola Sars, som lämnade amerikanska Beats Music innan Apple köpte bolaget för drygt 3 miljarder dollar 2014, är tacksam för aktieägarnas tålamod.

Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan.

”En bra sak med Sverige är att investerarna här har blivit så mogna att de förstår att det är värt att bygga en produkt innan man skalar. Denna gång har vi fått göra saker ordentligt”, säger Ola Sars.

Annat var det på Beats Music, innan uppköpet inför det som skulle bli Apples egen streamingtjänst Apple Music.

”Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan och se hur det går. Det handlar om teori och extrapolering av tillväxtkurvor i Excel. Vi har gett oss fan på att göra detta riktigt genomtänkt”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brand har i dag ett femtiotal anställda, varav fyra med bas i amerikanska Seattle.


Läs mer:

Foto:

Soundtrack Your Brand till USA – McDonalds blir första kund

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera