Annons

Soundtrack Your Brand dubblar intäkterna – går back 100 miljoner

Soundtrack Your Brands finanschef Maria Göthlin samt grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands finanschef Maria Göthlin samt grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars. Foto: Press och Jesper Frisk (Di).
Soundtrack Your Brand dubblade intäkterna från sin bakgrundsmusik under fjolåret, men noterar en rekordstor förlust trots förbättrade marginaler. Nu fyller Spotify-avknoppningen på kassan med 54 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under 2013 grundade branschveteranerna Ola Sars, Joel Brosjö och Andreas Liffgarden musikkatalogbolaget Soundtrack Your Brand ihop med Spotify. Tanken var då att distribuera streamingjättens musik till andra företag, som butiker och restauranger, i Norden genom tjänsten "Spotify Business".

Den finns kvar än i dag, men Soundtrack Your Brand har allt mer börjat stå på egna ben med sin bakgrundsmusik. Startupen har stegvis utvecklat en helt egen plattform och breddat försäljningen till runt 60 länder runtom i världen. 

Musikkatalogen har växt till 40 miljoner låtar. I och med det är utbudet fullt jämförbart med de stora streamingtjänster som riktar sig mot konsumenter, till exempel Spotify och Apple Music, enligt Andreas Liffgarden.

”Många av våra konkurrenter på företagssidan har kanske en till två miljoner låtar i sina kataloger. När det gäller innehåll är vi klassledande”, säger Andreas Liffgarden. 

Det har också gett effekt på omsättningen, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital tagit del av. Intäkterna fördubblades till 61 miljoner konor under 2017, från 31 Mkr året dessförinnan.

”Jag tycker att det här är ett tydligt tecken på att vi är förbi de tidiga produktutvecklingsåren. Vi ökar vår försäljning med fler kunder i fler länder, och har dessutom skrivit ett antal stora avtal under året”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: ”Vi har nu världens största musikkatalog för bakgrundsmusik” 

Men expansionen har kostat för Soundtrack Your Brand, som under fjolåret ökade sina förluster med knappt 30 procent till drygt 98 Mkr. 

Under de senaste två åren har bolaget lagt mycket kraft på att själva förhandla fram licensavtal med hundratals skivbolag, musikförläggare och rättighetsorganisationer.

Om man ska tro bolagets finanschef Maria Göthlin är det dock andra kostnader som bidragit till det växande minusresultatet. Antalet anställda på Soundtrack Your Brand har växt från 62 till över 100 sedan början av 2017.

”Vi investerar för att skala upp verksamheten och då blir personal och löner en stor kostnad. Sedan har vi också börjat satsa mer på utvecklingssidan”, säger Maria Göthlin. 

Streamingmarknaden präglas av låga marginaler. Spotify är till exempel inte lönsamma efter tolv år. Vad krävs för att ni ska börja gå med vinst?

”Vi arbetar mot lönsamhet och förutsättningarna finns definitivt där ”, säger Maria Göthlin.

”Konkurrensen är inte lika tuff i vårt segment som på konsumentsidan, licenserna ser annorlunda ut inom B2B och vi har inga gratismodeller där vi skänker bort musik”, fortsätter Andreas Liffgarden.

Under våren och sommaren 2018 har Soundtrack Your Brand omsatt runt 1 miljon dollar, motsvarande knappt 9 Mkr, i månaden. Men än så länge vill man ge inte någon omsättningsprognos för helåret. 

Så sent som våren 2017 tog Soundtrack Your Brand in runt 200 Mkr i en nyemission. Största ägare blev då Spotify, Andreas Liffgarden och Ola Sars, samt Industrifonden med sammanlagt 46 procent av aktierna.

Nu har den redan existerande ägarkretsen valt att fylla på kassan igen, kan Di Digital avslöja. Under första kvartalet i år genomfördes en kapitalrunda på 54 Mkr i Soundtrack Your Brand. I samband med det värderas bolaget till 661 Mkr, enligt handlingar.

”Jag skulle vilja kalla det för en offensiv bryggfinansiering från våra ägare. Det fanns ett antal produktprojekt vi ville förverkliga, med fokus på hur vi kurerar våra kunders spellistor, som skulle ge en bra värdeutveckling på marknaden. När vi nästa gång vill ta in mer signifikanta summor lär vi öppna upp för externa investerare”, säger Andreas Liffgarden.

Hur ser er relation ut med Spotify i dag?

”Den är väldigt bra. I början använde vi deras licenser och varumärken för att testa affärsidén. När vi insåg att den fungerade ville vi börja bygga värde i vårt eget bolag i stället för att pumpa upp Spotifys värde ännu mer. Som en av våra största ägare är de så klart mycket nöjda med det.”

För ni diskussioner med några andra stora streamingtjänster om ett uppköp eller närmare samarbete?

 ”Vi har slitit med det här i fem år, så varför skulle vi vilja sälja? Det har vi inget intresse av. Däremot är det många som hör av sig till oss. Vi har byggt en marknadsledande plattform med tekniken och den stora katalogen. Eftersom vi inte riktigt skalat upp fullt ut ännu kan vi så klart vara en spännande kandidat att titta på”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Daniel Ek säljer aktier i Spotify 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies