Hoppa till innehållet

Soundtrack your brand fyller fickorna med nytt kapital

Spotify-avknoppningen Soundtrack Your Brand tar in 27 Mkr i en ny finansieringsrunda. De nuvarande ägarna Creandum, Northzone, Wellington Partners och Telia går in med mer pengar.

Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack your brand.
Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack your brand.Foto: Oskar Omne

Spotify-kusinen Soundtrack your brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, tar in 27 Mkr. Detta enligt dokument som nyligen inkommit till Bolagsverket.

Läs mer: Så ska Soundtrack your brand spendera pengarna

"Det är en konvertibel från alla existerande ägare", säger Ola Sars, bolagets vd. Enligt handlingarna rör det sig om en utgivning av preferensaktier.

De befintliga ägarna Creandum, Northzone, Wellington Partners och Telia går in med det största beloppet i den nya finansieringsrundan. Telia gick i fjol in som delägare i Soundtrack your brand då bolaget tog in 88,6 Mkr för att expandera utomlands.

Läs även: Telia går in i Soundtrack Your Brand

Spotify, som är en av delägarna i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik, är dock enbart en strategisk investerare och är inte en av bolagets finansiärer.

Eftersom Soundtrack Your Brand utfärdat flera olika aktieslag med olika villkor är det svårt att, med informationen i den nya investeringsrundan, sätta en siffra på bolagets värdering. Ägarna betalar 1549 kronor per aktie i den nya investeringsrundan. Motsvarande siffra vid en av investeringsrundorna i fjol, som gjordes med samma aktieslag, var 1563 kronor per aktie. Skillnaden kan förklaras av valutaförändringar.

Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify.

Bolaget tog i höstas sina första steg utanför Sverige med lanseringar i Norge och Finland. "Målet är att lansera i USA under nästa år”, sa Andreas Liffgarden då i en intervju med Di Digital.

Läs även: Soundtrack your brand till Finland och Norge

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera