Sedan 2013 har Soundtrack Your Brand distribuerat musik till andra företag, så som butiker och restauranger. Först med draghjälp från delägaren Spotify, men senare på egen hand.
Marknaden för bakgrundsmusik har växt snabbt och i fjol dubblade Soundtrack Your Brand sina intäkter till 61 miljoner kronor. Men expansionen har samtidigt varit kostsam och bolaget noterade en rekordstor förlust på drygt 98 Mkr under 2017.
Nu har Soundtrack Your Brand bestämt sig för att säga upp 20 av koncernens totalt 100 anställda, rapporterar Breakit.
"Tidigare har vi bara fokuserat på tillväxt, tillväxt, tillväxt. Nu är det tillväxt och lönsamhet som gäller", säger vd:n Ola Sars till sajten.
Det är bolagets avdelning för direktförsäljning som helt och hållet stängs ner, eftersom den inte presterat som önskat. Framöver ska Soundtrack Your Brand enbart bedriva försäljning på nätet och med hjälp av externa partners.
Uppsägningarna berör anställda på kontoren i Stockholm och Seattle. Beskedet lämnades på tisdagsförmiddagen och nu återstår förhandlingar med facket.
”Det känns för jäkligt för de människorna som drabbas men för företaget är det ett riktigt beslut”, säger medgrundaren Andreas Liffgarden till Breakit.
Di Digital har sökt Soundtrack Your Brand för en kommentar.
Läs mer: Soundtrack Your Brand dubblar intäkterna – går back 100 miljoner