Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda

Det snabbväxande musikkatalogbolaget Soundtrack Your Brand dras med stora förluster. Nu väljer grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars att stänga ner en hel avdelning.

Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands medgrundare Andreas Liffgarden och Ola Sars.Foto: Jesper Frisk

Sedan 2013 har Soundtrack Your Brand distribuerat musik till andra företag, så som butiker och restauranger. Först med draghjälp från delägaren Spotify, men senare på egen hand.

Marknaden för bakgrundsmusik har växt snabbt och i fjol dubblade Soundtrack Your Brand sina intäkter till 61 miljoner kronor. Men expansionen har samtidigt varit kostsam och bolaget noterade en rekordstor förlust på drygt 98 Mkr under 2017.

Nu har Soundtrack Your Brand bestämt sig för att säga upp 20 av koncernens totalt 100 anställda, rapporterar Breakit. 

"Tidigare har vi bara fokuserat på tillväxt, tillväxt, tillväxt. Nu är det tillväxt och lönsamhet som gäller", säger vd:n Ola Sars till sajten.

Det är bolagets avdelning för direktförsäljning som helt och hållet stängs ner, eftersom den inte presterat som önskat. Framöver ska Soundtrack Your Brand enbart bedriva försäljning på nätet och med hjälp av externa partners.

Uppsägningarna berör anställda på kontoren i Stockholm och Seattle. Beskedet lämnades på tisdagsförmiddagen och nu återstår förhandlingar med facket.

”Det känns för jäkligt för de människorna som drabbas men för företaget är det ett riktigt beslut”, säger medgrundaren Andreas Liffgarden till Breakit.

Di Digital har sökt Soundtrack Your Brand för en kommentar.

Läs mer: Soundtrack Your Brand dubblar intäkterna – går back 100 miljoner 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera