Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brand tecknar avtal med Sonos – ska få företag att betala

Streamingbolaget Soundtrack Your Brand tecknar ett avtal med högtalarjätten Sonos. Med nya erbjudandet ”Soundtrack on Sonos” ska fler caféer, barer och butiker lockas betala för laglig streaming i offentliga miljöer. 

Ola Sars, medgrundare och vd för Soundtrack Your Brand.
Ola Sars, medgrundare och vd för Soundtrack Your Brand.Foto: Henrik Bjorkman

”Det här avtalet kan bli värt 625-770 miljoner kronor på årsbasis totalt”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.

Uträkningen bygger på att Sonos har sålt högtalare och högtalarsystem till närmare 300 000 småföretagskunder. Men många av dessa betalar fortfarande inte rätt taxa för streamad musik i offentliga miljöer. 

Sonos ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt.

Nu hoppas alltså parterna att locka dem att göra rätt genom att teckna avtal för nya tjänsten ”Soundtrack on Sonos”.

”Sonos är otroligt uppskattade bland många caféägare och små butiker. De ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt, så att artister får sin rättmatiga del av intäkterna”, säger Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand.

Lyfter satsnigen skulle de nya intäkterna vara välkomna för Sonos. Högtalarjätten omsatte visserligen hela 11 miljarder kronor 2018. Men marginalerna är tunna. Förlusten uppgick till 150 Mkr samma år. 

”Sonos går ju allt mer mot att vara en installationsprodukt. De säljer multiroom-system och högtalare som monteras i tak och väggar i lyxiga hem och butiktiksmiljöer. Mjukvara blir allt viktigare för dem och de ser att streaming kan bli en viktig återkommande intäkt”, säger Ola Sars.

Rent konkret handlar det om att Sonos integrerar Soundtrack Your Brands streamingtjänst med specialanpassade spellistor och över 50 miljoner låtar i sitt eget erbjudande. Sonos får en del av streamingintäkterna och har därmed ett incitament att locka sina kunder att betala.

Soundtrack Your Brands abonnemang kostar cirka 250 kronor per månad för en småföretagare. I priset ingår rätten att spela musiken i offentliga miljöer, för gäster och kunder, vilket alltså inte är tillåtet med vanliga privata konton på exempelvis Spotify, Deezer eller Apple Music.

Läs mer: Apple utmanar med ”Apple Music for Business” 

Enligt Ola Sars kostar missbruket av privata streamingkonton cirka 25 miljarder kronor i uteblivna musik-royalties för kreatörer och rättighetshavare. 

Totalt uppskattar Soundtrack Your Brand att över 20 miljoner småföretagigare i världen olagligt använder konsumenttjänster. Marknaden spås vara värd 90-100 miljarder kronor.

Soundtrack Your Brand startades 2013 som ett samriskbolag mellan grundarna och Spotify. Under åren har fler investerare anslutet sig, men Spotify äger fortfarande kring 15 procent av bolaget. Idag har Soundtrack Your Brand ett eget streamingsystem, egen musikdatabas och kunder i över 70 länder.

Affären har växt snabbt. Under 2017 dubblade Soundtrack Your Brand sina intäkter till 61 miljoner kronor. Men expansionen har samtidigt varit kostsam och bolaget noterade en rekordstor förlust på drygt 98 Mkr samma år.

Tidigare har Soundtrack Your Brand satsat på att sälja streamad musik till till småföretagare online. Man har även haft ett säljteam som sålt in tjänsten hos stora butikskedjor som McDonald's. 

Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda 

Men i slutet av 2018 bestämde man sig för att lägga ner avdelningen för direktförsäljning, eftersom den inte presterat som önskat. Sedan dess har man fokuserat på försäljning på nätet och med hjälp av externa partners.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera