”Det här avtalet kan bli värt 625-770 miljoner kronor på årsbasis totalt”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.
Uträkningen bygger på att Sonos har sålt högtalare och högtalarsystem till närmare 300 000 småföretagskunder. Men många av dessa betalar fortfarande inte rätt taxa för streamad musik i offentliga miljöer.
Sonos ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt.
Nu hoppas alltså parterna att locka dem att göra rätt genom att teckna avtal för nya tjänsten ”Soundtrack on Sonos”.
”Sonos är otroligt uppskattade bland många caféägare och små butiker. De ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt, så att artister får sin rättmatiga del av intäkterna”, säger Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand.
Lyfter satsnigen skulle de nya intäkterna vara välkomna för Sonos. Högtalarjätten omsatte visserligen hela 11 miljarder kronor 2018. Men marginalerna är tunna. Förlusten uppgick till 150 Mkr samma år.
”Sonos går ju allt mer mot att vara en installationsprodukt. De säljer multiroom-system och högtalare som monteras i tak och väggar i lyxiga hem och butiktiksmiljöer. Mjukvara blir allt viktigare för dem och de ser att streaming kan bli en viktig återkommande intäkt”, säger Ola Sars.
Rent konkret handlar det om att Sonos integrerar Soundtrack Your Brands streamingtjänst med specialanpassade spellistor och över 50 miljoner låtar i sitt eget erbjudande. Sonos får en del av streamingintäkterna och har därmed ett incitament att locka sina kunder att betala.
Soundtrack Your Brands abonnemang kostar cirka 250 kronor per månad för en småföretagare. I priset ingår rätten att spela musiken i offentliga miljöer, för gäster och kunder, vilket alltså inte är tillåtet med vanliga privata konton på exempelvis Spotify, Deezer eller Apple Music.
Läs mer: Apple utmanar med ”Apple Music for Business”
Enligt Ola Sars kostar missbruket av privata streamingkonton cirka 25 miljarder kronor i uteblivna musik-royalties för kreatörer och rättighetshavare.
Totalt uppskattar Soundtrack Your Brand att över 20 miljoner småföretagigare i världen olagligt använder konsumenttjänster. Marknaden spås vara värd 90-100 miljarder kronor.
Soundtrack Your Brand startades 2013 som ett samriskbolag mellan grundarna och Spotify. Under åren har fler investerare anslutet sig, men Spotify äger fortfarande kring 15 procent av bolaget. Idag har Soundtrack Your Brand ett eget streamingsystem, egen musikdatabas och kunder i över 70 länder.
Affären har växt snabbt. Under 2017 dubblade Soundtrack Your Brand sina intäkter till 61 miljoner kronor. Men expansionen har samtidigt varit kostsam och bolaget noterade en rekordstor förlust på drygt 98 Mkr samma år.
Tidigare har Soundtrack Your Brand satsat på att sälja streamad musik till till småföretagare online. Man har även haft ett säljteam som sålt in tjänsten hos stora butikskedjor som McDonald's.
Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda
Men i slutet av 2018 bestämde man sig för att lägga ner avdelningen för direktförsäljning, eftersom den inte presterat som önskat. Sedan dess har man fokuserat på försäljning på nätet och med hjälp av externa partners.