Annons

Soundtrack Your Brand: ”Vi har nu världens största musikkatalog för bakgrundsmusik”

Andreas Liffgarden och Ola Sars bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify.
Andreas Liffgarden och Ola Sars bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify. Foto: Jesper Frisk
Soundtrack Your Brand frigör sig allt mer från huvudägaren Spotify. Nu lanserar bolaget en egen musikkatalog med 26 miljoner låtar för användning som bakgrundsmusik i butiker och restauranger.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”På två år har vi lyckats bygga världens största musikkatalog för bakgrundsmusik”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.

Det har gått fem år sedan han och Spotify-veteranen Andreas Liffgarden bildade Soundtrack Your Brand ihop med musikjätten Spotify. Första tjänsten hette ”Spotify Business” och går ut på att erbjuda Spotifys musikkatalog till butiker och restauranger i Sverige, Finland och Norge.

Tjänsten fins kvar. Men sedan dess har Soundtrack Your Brand stegvis utvecklat en egen musikplattform och breddat försäljningen till 29 länder i Europa och Nordamerika. Man har lockat storkunder som McDonald's och tagit in cirka 400 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Northzone, Creandum, H&M-familjens investmentbolag HMP, Telia och Industrifonden.

26 miljoner är nästan dubbelt så många låtar som vår närmaste konkurrent.

Spotify är fortfarande den största enskilda delägaren, även om deras ägarandel har spätts ut från 40 till 15 procent av bolaget. Och enligt Soundtrack Your Brand innebär musikjättens börsnotering inga omedelbara förändringar på den punkten.

”Spotify vill ju fortsätta att fokusera på konsumentmarknaden. Men jag tror att de är nöjda med att vara med som delägare i ett bolag som riktar sig mot företagssektorn. Samarbetet med dem blir enklare ju mer självständiga vi blir", säger medgrundaren Andreas Liffgarden, som var Spotifys globala chef för affärsutveckling mot telekomsektorn mellan 2008 och 2012.

När Soundtrack Your Brand startades bestod marknaden för bakgrundsmusik av ett fåtal storbolag som distribuerade låtar via cd-skivor och satellit. Men i dag har även många konkurrenter börjat med streaming. Amerikanska jätten Mood Media, företaget bakom varumärket Muzak, samarbetar exempelvis med den amerikanska streamingtjänsten Pandora med en tjänst de kallar ”Pandora for business”.

För att behålla sitt digitala försprång har Soundtrack Your Brand de senaste två åren ägnat mycket kraft åt att förhandla fram licensavtal med hundratals skivbolag, musikförläggare och Stim-organisationer. Resultatet är en egen musikkatalog på 26 miljoner låtar som nu lanseras officiellt. Siffran kan jämföras med de cirka 30-35 miljoner låtar som Spotify har i sin katalog.

"26 miljoner är nästan dubbelt så många låtar som vår närmaste konkurrent på företagssidan”, säger Ola Sars.

Vi har dubblat omsättningen tre år i rad.

Att man har en egen musikkatalog innebär att man nu kan stå helt på egna ben när det gäller distribution av streamad musik. Det närmaste året ska man därmed fasa ut de samarbeten man har med andra förvaltare av musikkataloger i olika delar av världen. Samarbetet med Spotify i Norden, som går under parollen ”Spotify Business”, kan därmed snart bli ett minne blott. 

Den nya katalogen innebär även att Soundtrack Your Brand kan erbjuda en bättre, mer transparent kompensationsmodell.

"Vi ser till att artisterna får betalt varje gång deras musik spelas upp”, säger Ola Sars.

Podd: ”Därför köpte Apple streamingtjänsten Beats”

Än så länge lyser vinsterna med sin frånvaro. Under 2016 uppgick omsättningen till 31 Mkr och förlusterna till närmare 80 Mkr. Siffrorna för fjolåret är ännu inte offentliga, men vd Ola Sars ger ändå en fingervisning om hur det går.

”Vi har dubblat omsättningen tre år i rad och har intäkter på närmare en miljon dollar i månaden nu. Det kostar att bygga upp ett bolag som detta. Men vi har betydligt bättre bruttomarginaler än bolag som Spotify, Apple Music och Deezer, som säljer streamad musik till konsumenter", säger han.

Vid sidan av sitt arbete på Soundtrack Your Brand var Ola Sars en av medgrundarna bakom Beats Music, streamingtjänsten som såldes till Apple för drygt 3 miljarder dollar 2014. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies