Hoppa till innehållet

Spanska jobbappen satsar i Sverige – köper teknikprofilens bemanningsbolag

Den spanska jobbplattformen Jobandtalent, som finansieras av Softbank och Blackrock, köper det svenska bemanningsföretaget Pema. Säljare i affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare.

Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.
Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.

Jobandtalent är en digital plattform som för samman arbetssökande och uppdragsgivare med hjälp av maskininlärning, en sorts modern motsvarighet med ett traditionellt bemanningsföretag. 

Genom en app kan användarna leta efter jobb, skicka in en ansökan, ladda upp dokument och signera anställningsavtalet. Jobandtalent blir sedan arbetsgivare på pappret, som uppger att de följer gällande lagstiftning och praxis vad gäller lön och villkor i varje enskilt land.

Bolaget grundades i Madrid 2009 av Juan Urdiales och Felipe Navio och finns i dag i åtta länder: Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Mexiko, Colombia, Portugal och Sverige. Antalet kundföretag som hittar personal via Jobandtalent uppgår till över 1 500 globalt, enligt egen utsago.

I början av 2021 tog mjuvarubolaget in motsvarande 1 miljard kronor i nytt kapital från den japanska jätten Softbank och deras Vision Fund, samtidigt som de säkrade en kredit från Blackrock om knappt 850 miljoner kronor. En annan känd delägare är Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Bolaget är i första hand fokuserade på att hjälpa kundföretag inom logistik, e-handel, lager och industri att hitta arbetskraft. Under 2020 anställdes fler än 80 000 personer genom Jobandtalents plattform, samtidigt som omsättningen i fjol ökade med mer än 100 procent till motsvarande 5 miljarder kronor med ett positivt resultat.

Nu har Jobandtalent börjat etablera sig i Sverige på allvar. Som ett led i satsningen förvärvar man bemanningsföretaget Pema, som i fjol omsatte runt 600 Mkr. 

”Efter en noggrann kartläggning av den svenska bemanningsbranschen och en första kontakt med Pema och de största ägarna tidigare i år så har pusselbitarna fallit på sin plats. Vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären”, säger Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent, i en kommentar.

Pema har sina rötter och allra starkaste närvaro i Östergötland, men har totalt cirka 1 300 medarbetare i hela landet. Utöver de anställda får Jobandtalent tillgång till deras nätverk av kunder. Målsättningen är nu att nå intäkter över 1 miljard kronor i Sverige under 2022.

Parterna har däremot inte offentliggjort köpesumman i affären, men enligt Di:s uppgifter värderades Pema till ungefär 200 Mkr. 

Säljare är affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare i Pema vid sidan om grundaren Magnus Andersson samt Michael Gozzi.

”Vi har hittat en aktör inom bemanningsbranschen som ligger i framkant och som kommer att förstärka vårt erbjudande på marknaden. Jag kommer att följa bolaget på nära håll och fortsätta bidra till dess utveckling”, säger grundaren Magnus Andersson.

Tommy Jacobson har gjort sig känd som en profil inom tekniksektorn, och är bland annat delägare i Truecaller och Zound Industries genom sitt andra investeringsbolag Zenith.

”Vi har i Jobandtalent funnit en bra och långsiktig ägare till Pema-koncernen. De kommer att kunna satsa och vidareutveckla verksamheten på ett bra sätt”, kommenterar Tommy Jacobson.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera