Hoppa till innehållet

Spanska jobbappen satsar i Sverige – köper teknikprofilens bemanningsbolag

Den spanska jobbplattformen Jobandtalent, som finansieras av Softbank och Blackrock, köper det svenska bemanningsföretaget Pema. Säljare i affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare.

Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.
Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.

Jobandtalent är en digital plattform som för samman arbetssökande och uppdragsgivare med hjälp av maskininlärning, en sorts modern motsvarighet med ett traditionellt bemanningsföretag. 

Genom en app kan användarna leta efter jobb, skicka in en ansökan, ladda upp dokument och signera anställningsavtalet. Jobandtalent blir sedan arbetsgivare på pappret, som uppger att de följer gällande lagstiftning och praxis vad gäller lön och villkor i varje enskilt land.

Bolaget grundades i Madrid 2009 av Juan Urdiales och Felipe Navio och finns i dag i åtta länder: Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Mexiko, Colombia, Portugal och Sverige. Antalet kundföretag som hittar personal via Jobandtalent uppgår till över 1 500 globalt, enligt egen utsago.

I början av 2021 tog mjuvarubolaget in motsvarande 1 miljard kronor i nytt kapital från den japanska jätten Softbank och deras Vision Fund, samtidigt som de säkrade en kredit från Blackrock om knappt 850 miljoner kronor. En annan känd delägare är Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Bolaget är i första hand fokuserade på att hjälpa kundföretag inom logistik, e-handel, lager och industri att hitta arbetskraft. Under 2020 anställdes fler än 80 000 personer genom Jobandtalents plattform, samtidigt som omsättningen i fjol ökade med mer än 100 procent till motsvarande 5 miljarder kronor med ett positivt resultat.

Nu har Jobandtalent börjat etablera sig i Sverige på allvar. Som ett led i satsningen förvärvar man bemanningsföretaget Pema, som i fjol omsatte runt 600 Mkr. 

”Efter en noggrann kartläggning av den svenska bemanningsbranschen och en första kontakt med Pema och de största ägarna tidigare i år så har pusselbitarna fallit på sin plats. Vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären”, säger Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent, i en kommentar.

Pema har sina rötter och allra starkaste närvaro i Östergötland, men har totalt cirka 1 300 medarbetare i hela landet. Utöver de anställda får Jobandtalent tillgång till deras nätverk av kunder. Målsättningen är nu att nå intäkter över 1 miljard kronor i Sverige under 2022.

Parterna har däremot inte offentliggjort köpesumman i affären, men enligt Di:s uppgifter värderades Pema till ungefär 200 Mkr. 

Säljare är affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare i Pema vid sidan om grundaren Magnus Andersson samt Michael Gozzi.

”Vi har hittat en aktör inom bemanningsbranschen som ligger i framkant och som kommer att förstärka vårt erbjudande på marknaden. Jag kommer att följa bolaget på nära håll och fortsätta bidra till dess utveckling”, säger grundaren Magnus Andersson.

Tommy Jacobson har gjort sig känd som en profil inom tekniksektorn, och är bland annat delägare i Truecaller och Zound Industries genom sitt andra investeringsbolag Zenith.

”Vi har i Jobandtalent funnit en bra och långsiktig ägare till Pema-koncernen. De kommer att kunna satsa och vidareutveckla verksamheten på ett bra sätt”, kommenterar Tommy Jacobson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera