Den lekfulla sparappen Dreams (NTL) lanserades i början av 2016 med ambitionen att göra sparande roligt med hjälp av gamification och olika kort- och långsiktiga mål. I dag har bolaget hela 250 000 registrerade användare med en användartillväxttakt på 10 procent i månaden, enligt Dreams grundare och vd Henrik Rosvall.
”Vi gör sparande roligt med över 1000 olika sparhacks. En populär hack är tjuven som snor pengar från ditt lönekonto och investerar dem i din dröm. En annan är autopiloten som ser till att du sparar i en takt som får dig att nå din dröm i tid”, förklarar han.
Handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av visar nu att Dreams tagit in 67 miljoner kronor i riskkapital under sommaren.
”Det stämmer. Det är främst våra existerande ägare som investerat. Även våra finansiella partners Storebrand och Ålandsbanken är med”, säger vd Henrik Rosvall.
Bland Dreams existerande ägare kan nämnas Vitamin Well-grundaren Martin Randel, Kings medgrundare Thomas Hartwig, Collectrorgrundaren Lena Apler och powerparet Peter och Anna Settman.
Läs mer: Dreams fyller på kassan – flaggar för europeisk expansion
Pengarna behövs. Under 2017 redovisade Dreams en omsättning på ynka 130 000 kronor och en förlust på hela 24 miljoner kronor. Bolaget köpte under sommaren fintechbolaget A3J med 10 medarbetare – vilket innebär att antalet anställa nu uppgår till 43 i Stockholm och tre i Olso.
”Vi ska fortsätta att växa. Vi lanserade i Norge i april och tillväxten är mycket snabb, nu ska vi satsa på lite nya produkter” säger Henrik Rosvall.
Dreams erbjuder idag fondsparande under varumärket ”Dreamsfonden” i samarbete med Ålandsbanken. De närmaste tiden lovar Henrik Rosvall rulla ut fler erbjudanden.
”Vi ska utmana konkurrenterna och utveckla vårt investeringserbjudande. Mer information kommer inom kort", säger han.
När kan ni börja uppvisa en ordentlig omsättning?
”Vi satsar på att växa vår kundbas nu. Det kan dröja några år innan vi har intäkter i mångmiljonklassen. Men tittar man på kundernas sparmål är vi uppe i 13-14 miljarder kronor i sparande inom några år. Affären är långsiktigt kassaflödespositiv och vi är bra på att behålla våra kunder. När man bestämt sig för att nå en dröm ger man inte upp.”
Vem använder Dreams?
”När vi börjande hade vi en snittålder på 22-23 år. Nu är vi snart uppe i 35 år som snittålder. Vi har fortfarande fler kvinnliga användare än män, även om det börjar jämna ut sig. Vi lockade ju många män med vår VM-kampanj där man sparande pengar varje gång Sverige gjorde mål.”