Hoppa till innehållet

Sparappen Qapital börjar med fondsparande för amerikanska kunder

Svenskgrundade Qapital har öppnat en investeringstjänst vid sidan av sina spar- och lönekonton. Nu planerar de nästa finansieringsrunda för att kunna öka tillväxttakten i USA.

Qapitals vd och medgrundare George Friedman.
Qapitals vd och medgrundare George Friedman.Foto: pressbild
Qapitals vd och medgrundare George Friedman.
Qapitals vd och medgrundare George Friedman.Foto: pressbild

Qapital grundades i Stockholm 2012 men har sedan 2015 enbart satsat på den amerikanska marknaden. Fintechbolaget erbjuder ett sparande genom att runda upp kortbetalningar. Sedan ett tag tillbaka har samarbeten med Capital One, Wells Fargo, Lincoln Savings Bank och Visa även gjort det möjligt för Qapital att erbjuda egna betalkort och lönekonton. 

”Vi fungerar som en bank utan att ha banklicens”, säger grundaren och vd:n George Friedman. 

Läs även: Klarna bygger tjänst för privatekonomin

Han befinner sig på Kaliforniens västkust när Di Digital når honom. Anledningen är att han har påbörjat nästa kapitalrunda.

”Vi har ett bra momentum nu och satsar aggressivt. Det måste man göra, annars blir man omsprungen”, säger han. 

I våras rapporterade medier om Qapitals senaste finansieringsrunda på 110 miljoner kronor. Bolaget har bland annat investerare som svenska Northzone och Industrifonden men även Inbox Capital, Anthemis och Rocketship VC. 

Qapital har i dagsläget runt 300 000 kunder och sedan lanseringen av lönekonton i somras har en tiondel av kunderna skaffat sig ett sådant. Nu släpper bolaget även en tjänst som innebär att besparingarna kan investeras i fem olika portföljer. 

”Vi är det enda fintechbolaget som knyter ihop robotinvestering med lönekonton och sparande. Vi kan nu allokera hela lönen på veckoutgifter, samt till kort- och långsiktigt sparande”, säger George Friedman.

Läs även: Fem år efter starten – nu trycker Qapital gasen i botten

Portföljerna, som innehåller börshandlade fonder, är förvaltade och utvalda av anställda hos Qapital. Allokeringen av kapitalet, som är beroende på vilken risk kunden är beredd att ta, är dock automatiserad. 

”Det här är ingen smart AI. Hela grejen är att inte betala så mycket i avgifter. Vad vi försöker visa är att om du börjar spara tidigare i livet så gör det en jättestor skillnad på besparingarna”, säger George Friedman.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera