Hoppa till innehållet

Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify

Spotifys stundande notering på New York-börsen har väckt köparlust, men att som småsparare bli aktieägare i musikstreamingjätten är inte riskfritt. Så undviker du fallgroparna.

Johanna Kull är sparekonom på Avanza.
Johanna Kull är sparekonom på Avanza.

”Det är klart att många av oss blir väldigt sugna nu på att bli aktieägare i Spotify”, säger Nordnets sparekonom Joakim Bornold.

Han är sannolikt inte ensam. Nyheten om att det svenska musikstreamingbolaget Spotify har ansökt om att noteras på New York-börsen landade på onsdagskvällen efter en lång tid av spekulationer. Karaktäristiskt för bolaget tar de inte den traditionella vägen in på börsen, utan planerar att göra en direktnotering.

”Det är mycket ovanligt, men väldigt intressant och smart. Genom att direktnotera sig, kapar de ett led i en extremt dyr process och skapar samtidigt stor uppmärksamhet”, säger Joakim Bornold.

Läs mer: Spotify till New York-börsen 

Traditionellt värderas bolaget i förväg, Spotify överlåter den biten till börsens aktörer under den första handelsdagen. Enligt det prospekt som bolaget har lämnat in kommer värdet att landa någonstans mellan 132 och 194 miljarder kronor.

Den sannolikt höga värderingen är viktig att ta med i beräkningen för den som planerar att köpa aktier i bolaget, menar Joakim Bornold.

”Tech-bolag på USA-börserna har P/E-tal som vi inte ens är i närheten av i Sverige. Spotify kommer att värderas väldigt högt och det kommer att krävas en väldigt stark tillväxt för att bolaget ska växa in i den värderingen”, säger han.

Läs mer: Så rika blir Spotify-grundarna på noteringen 

Spotify redovisar intäkter för 2017 på 4,09 miljarder euro, motsvarande 40 miljarder kronor. Samtidigt fortsätter bolaget att gå med förlust. Rörelseförlusten ökade med drygt 8 procent till 378 miljoner euro, från 349 miljoner året innan. Att bolaget ännu inte går med vinst bör vara ännu ett orosmoln för potentiella investerare, menar Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

”Det är ett tillväxtbolag. Det gäller att satsa rätt pengar och vara lite långsiktig. Vi såg att när Facebook noterades gick kursen ner i källaren första halvåret, sedan har det vänt totalt. Man får nog förbereda sig på rätt kraftiga kursrörelser”, säger hon.

Spotify har i dag 71 miljoner betalande användare och 159 miljoner totalt som använder tjänsten, vilket kan ställas mot konkurrenten Apple Musics 31 miljoner användare. Kan den svenska streamingjätten fortsätta att dominera marknaden, spår Johanna Kull en ljus framtid.

”Spotify har gjort en fantastisk resa på bara 10 år och är den absolut största musikstreamingtjänsten i världen, men de konkurrerar också med jättar som Apple. Deras konkurrenter är inga duvungar. Det är en tuff marknad och ännu har Spotify inte börjat gå med vinst”, säger hon.

Läs mer: ”Redan nu dansar Wall Street efter Daniel Eks pipa” 

Datum för när bolaget noteras är inte offentliggjort, men när det väl sker kommer sannolikt även svenska sparare kunna investera i aktien från dag ett.

Hur ska man tänka om man som svensk småsparare vill investera i Spotify?

”Ha koll på courtaget, som oftast är högre på utländska aktier. Var beredd på en valutaavgift eftersom Spotify kommer att handlas i dollar och du måste först växla pengar. Sedan när du väl äger aktien har du även en valutarisk, som kan vara bra att vara medveten om”, säger Joakim Bornold.


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera