Hoppa till innehållet

Sparkade SCA-toppar blir delägare i Babyshop

De avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén blir delägare i e-handlaren Babyshop. 

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto: Babyshop

I februari kunde Di Digital berätta att e-handlaren Babyshop (NTL) tagit in 85 miljoner kr i riskkapital från bland andra riskkapitalbolaget Verdane och Seligman Private Equity.

Bolaget, som grundades år 2006 av paret Marcus och Linn Tagesson, har sedan dess vuxit till en av Europas största e-handlare inom barnkläder. År 2015 hade Babyshop 400 000 kunder i 100 länder och omsatte 188 Mkr, med en förlust på 70 Mkr. 

”Vi ska investera i fortsatt tillväxt i Europa och övriga världen samt till att utveckla vår lager- och logistikverksamhet”, sa vd Marcus Tagesson till Di Digital i samband med investeringen.

Nu står det klart att Babyshop fyllt på kassan med ytterligare 33 Mkr. En del av pengarna – 5 Mkr – kommer från investmentbolaget Industrial Development Partners, som företräder de tidigare SCA-cheferna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Det skriver sajten Breakit.

”Babyshop är ett bolag med fina utvecklingsmöjligheter", säger Sverker Martin-Löf om investeringen till Breakit.

”Vi är sex, sju personer som gått ihop för att titta på nya möjligheter att investera i. Just nu gör vi investeringarna själva och bedömer från case till case”, fortsätter han. 

Bland övriga investerare i rundan finns affärsmannen Jaan Perten, grundare av börsnoterade Perten Instruments, samt Stefan Alvarsson, grundare av rekryteringsbolaget One Partner Group. 

I rundan värderas hela Babyshop till 733 Mkr, enligt Breakit.

Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén fick alla avgå i somras efter avslöjanden om att de bland annat åkt privatjet och betalat för dyra resor med företagets pengar. 

Nyligen bjöd Handelsbanken, Industrivärdens tredje största ägare, ut hela sin post i investmentbolaget till försäljning

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera