Gruppen uppges ledas av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen inkluderar ingenjörer som arbetat på Oculus och HoloLens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet
Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR
Det är sedan tidigare känt att Apple arbetar med flera AR-produkter, inklusive digitala glasögon som kan anslutas trådlöst till en iPhone och rikta innehåll, som filmer kartor och annat till bäraren av glasögonen. Dessa glasögon ligger dock en bit bort i tiden och mer innehåll kommer därför närmast att dyka upp till iPhones istället, skriver nyhetsbyrån.
Apple har avböjt att kommentera Bloombergs uppgifter.
Den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024, enligt undersökningsföretaget Global Market Insights.
Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år
Dagens AR-headset är antingen för bräckliga eller för kraftfulla och gigantiska. För att Apple ska nå ett genombrott behöver de lansera något mindre och kraftfullt, skriver Blooombergs reporter Mark Gurman i en kommentar.
Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler
Finwire / Di Digital