Hoppa till innehållet

Specialteam på Apple uppges hårdsatsa på AR

Apple som letar efter nästa stora genombrott satsar hårt på augmented reality, AR, till en bredare publik. Företaget har bildat ett nytt team som samlar erfarenheter inom hårdvara och mjukvara med begåvade talanger, uppger personer med insyn för Bloomberg.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.

Gruppen uppges ledas av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen inkluderar ingenjörer som arbetat på Oculus och HoloLens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Det är sedan tidigare känt att Apple arbetar med flera AR-produkter, inklusive digitala glasögon som kan anslutas trådlöst till en iPhone och rikta innehåll, som filmer kartor och annat till bäraren av glasögonen. Dessa glasögon ligger dock en bit bort i tiden och mer innehåll kommer därför närmast att dyka upp till iPhones istället, skriver nyhetsbyrån.

Apple har avböjt att kommentera Bloombergs uppgifter.

Den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024, enligt undersökningsföretaget Global Market Insights.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Dagens AR-headset är antingen för bräckliga eller för kraftfulla och gigantiska. För att Apple ska nå ett genombrott behöver de lansera något mindre och kraftfullt, skriver Blooombergs reporter Mark Gurman i en kommentar.

Läs mer: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera