Annons

Spelbolaget anställer 200 – mitt i coronakrisen

Ebba Ljungerud är vd på Paradox Interactive.
Ebba Ljungerud är vd på Paradox Interactive. Foto: Jonas Eng
Spelbolaget Paradox Interactive storsatsar – och anställer 200 personer mitt i rådande coronakris. ”Vi ser ett uppsving i antal aktiva spelare”, säger vd:n Ebba Ljungerud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Coronakrisen har slagit hårt mot en rad branscher som sett sina intäkter falla. Samtidigt finns det sektorer som drabbats betydligt mildare – eller till och med fått ökade intäkter. 

Ett exempel är det svenska spelbolaget Paradox Interactive, vars intäkter baseras på försäljningen av deras spel på olika digitala plattformar.

Bakom sig har man ett rekordår, berättar vd:n Ebba Ljungerud, med både växande omsättning och resultat. Under 2019 omsatte Paradox 1 289 miljoner kronor och resultatet landade på 473 Mkr. 

Även på börsen går det bra. Bolagets aktiekurs backade visserligen något i samband med det stora börsraset, men handlades under tisdagen till en nivå över den vid årsskiftet. Det totala börsvärdet uppgår till 16 miljarder kronor. (Följ kursen här.)

Läs mer: Börsrusning för spelutvecklare efter corona 

Vid årsskiftet 2019 beräknades bolaget ha fyra miljoner månatliga spelare globalt, och man ser nu intresset öka bland användarna. 

”Vi har ju spel som man spelar väldigt länge. Det är klart att det passar om man har mycket tid över som nu. Där ser vi ett uppsving i antal aktiva spelare”, säger Ebba Ljungerud. 

Ebba Ljungerud vill inte kommentera hur resultatet för årets första kvartal kommer påverkas av coronakrisen, med hänvisning till att bolaget är börsnoterat. 

Det är inte riktigt ”business as usual” på Paradox, men vd:n ser heller inte några större negativa effekter av coronaviruset inom verksamheten.

”Det rullar på ungefär som vanligt, trots att alla jobbar hemifrån”, säger Ebba Ljungerud.  

Ett exempel på att bolaget inte drabbats alltför hårt av coronakrisen är att man fortsätter årets planerade rekryteringsräd – på 200 nya medarbetare. Därmed växer personalstyrkan med 40 procent.

”Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt”, säger Ebba Ljungerud. 

Enligt bolagets HR-chef Marina Hedman är det både positioner inom studio- och förlagsverksamheten som man nu söker personal till. Paradox rekryterar sedan tidigare en stor del av personalen från utlandet, och på kontoret har man engelska som standardspråk. 

”Vi har ändrat om kör allt helt på distans. Istället för att flyga möts vi digitalt. Det har gått bra hittills, vi har kunnat anställa folk helt genom en digital process, utan att mötas fysiskt”, säger Marina Hedman.  

Läs mer: Techbolag tar täten – har över 75 nationaliteter på kontoret 

Marina Hedman är HR-chef på Paradox Interactive.
Marina Hedman är HR-chef på Paradox Interactive. Foto: Mats Högberg

Drygt 50 av 200 platser har tillsatts redan, varav en andel har blivit anställda mitt under coronakrisen. 

Alla medarbetare hos Paradox jobbar sedan tre veckor tillbaka hemifrån. Två veckor innan Stockholmsmedarbetarna skickades hem valde man också att skicka hem medarbetarna vid kontoret i Seattle.  

”När det började ryktas om att svenskar skulle komma hem från Italien med coronaviruset började vi planera rent tekniskt. Om du är en artist som ritar spelen – de har oerhört mycket utrustning – hur kan vi lösa det hemifrån? Sedan gick det snabbt när det väl hettade till, och vi tog beslutet över dagen.”, säger Ebba Ljungerud och tillägger: 

”Vi är oerhört lyckligt lottade att kunna fortsätta vår verksamhet, och också flytta hem hela personalen, till skillnad från så många andra under den här svåra perioden.”

I dag jobbar hela personalen hemifrån, vilket har går bra enligt vd:n, även om det tär på medarbetarna att inte kunna mötas ansikte mot ansikte. 

Läs även: Svenska Avalanche växlar upp efter rekordvinsten: ”Ska anställa drygt 100 personer”

För att minska de negativa effekterna av hemmaarbetet räknar Marina Hedman upp en rad olika åtgärder som bolaget gjort. 

”Vi inledde med att skicka överlevnadskit till vår personal för att ge lite pepp, med glimten i ögat. De innehöll allt från en toarulle till godis, tepaket, en härlig nalle. Det psykosociala är jätteviktigt när man skickar hem folk, liksom det fysiska. Vi har skickat hem arbetsstationer till de som vill”, säger hon. 

För att bevara sammanhållningen träffas medarbetarna varje vecka på gruppchattsplattformen Discord där de kan spela spel, umgås i olika chattar och kolla på film tillsammans. 

”Mycket handlar om hur vi håller upp glädjen när så många sitter hemma själva”, säger Ebba Ljungerud. 

Coronakrisen har än så länge inte påverkat Paradox planer under året, vare sig vad gäller rekryteringar och annat. 

”Vi har ett par spelsläpp planerade under året som vi ser fram emot, och det fortsätter vi att arbeta med. Det finns inga planer på att det inte ska rulla på”, säger Ebba Ljungerud. 

Läs mer: Börsens speltoppar siar om framtiden: ”Fem år på sig” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer