Hoppa till innehållet

Spelbolaget Paradox ökar försäljningen men tappar i vinst

Paradox Interactive ökar omsättningen med 3 procent för andra kvartalet. Samtidigt har resultatet minskat med 39 procent på grund av ökade royalties och avskrivningar. Aktien rasade 16 procent i den inledande handeln.

Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud med bolagets tidigare vd och numera styrelseordförande Fredrik Wester.
Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud med bolagets tidigare vd och numera styrelseordförande Fredrik Wester.Foto: Jesper Frisk

För drygt två år sedan noterades spelbolaget Paradox Interactive på First North. För årets andra kvartal visar Stockholmsbolaget, med den nya vd:n Ebba Ljungerud i spetsen, sin högsta omsättning sedan börsnoteringen på 299 miljoner kronor. Det är däremot enbart en liten ökning på 3 procent i jämförelse med samma period i fjol.

Samtidigt har kostnaderna ökat för spelbolaget. 

Rörelseresultatet landade på drygt 99 Mkr i jämförelse med förra årets 162 Mkr. Det är en försämring med 39 procent. En anledning är de investeringar som bolaget har gjort i sin verksamhet. 

En kvart efter att handeln öppnades på tisdagsmorgonen hade Paradox aktie rasat med 16 procent. Vid lunch hade den återhämtat sig något men fortfarande med 13 procent under öppningskursen. Följ aktien här.

Läs även: Paradox förvärvar amerikansk spelutvecklare 

Paradox tar inte enbart fram sina egna spel utan har ett stort antal samarbeten med externa spelstudios. Enligt kvartalsrapporten är det speciellt royalties utbetalda till dessa, i kombination med engångskostnader i form av avskrivningar av misslyckade projekt, som drar ner marginalen. 

”Detta kan låta mer dramatiskt än det är, vi har alltid många spelprojekt under utveckling och utvärderar dessa löpande. Långt ifrån alla når marknaden eller ens det stadium där de utannonseras som kommande spelsläpp. Snarare föredrar vi att avsluta tidigt de projekt som vi inte tror kommer leva upp till våra högt ställda kvalitetskrav”, skriver styrelseordförande Fredrik Wester och Ebba Ljungerud i kvartalsrapporten.

I jämförelse med resultatet har kassaflödet för Paradox ökat från 140 Mkr för andra kvartalet i fjol till 182 Mkr i år. Kvartalets kassaflöde för den löpande verksamheten uppges vara det starkaste hittills. 

Paradox Interactive aktie har stigit med 120 procent hittills i år och på tisdagsmorgonen hade bolaget ett börsvärde på 21,7 miljarder kronor. 


 Lyssna på intervjun med Fredrik Wester från hösten 2017 här:

https://embed.acast.com/startupstories/paradoxvd-hadefordaligabetygforhandels--

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera