Hoppa till innehållet

Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel

Spelstudion Svrvive har hittills fokuserat på VR-spel. Nu vidgar de sin portfölj till att inkludera AR-spel, berättar vd:n Faviana Vangelius von Heijne på Di Startup Tour.

VR-studion Svrvive har hittills släppt två spel inom VR. Nu ska de göra AR-spel.
VR-studion Svrvive har hittills släppt två spel inom VR. Nu ska de göra AR-spel.Foto: pressbild

När Faviana Vangelius von Heijne besökte techfestivalen Burning Man i Nevadaöknen 2015 fick hon för första gången testa ett VR-kit. Hon blev frälst och återvände till Stockholm med idén om att utveckla VR-spel.

”VR-kit fanns inte att köpa i butik då och om det inte hade varit för Burning Man hade jag inte fått möjlighet att testa det och hitta min passion. Men det var lite svårt när man kom hem eftersom det inte fanns några VR-kit”, säger Faviana Vangelius von Heijne.

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det 

Tillsammans med spelutvecklarduon Hampus Granberg och Pontus Pettersson samt Johan Svärd och Nils von Heijne startade hon spelbolaget Svrvive (NTL).

”Knäppa som vi är så började vi bygga vårt VR-spel utan ett eget headset. Efter två veckor fick vi äntligen låna ett. Det visade sig att inget som vi hade byggt under de senaste veckorna fungerade”, säger Faviana Vangelius von Heijne.

Men på våren 2016 släppte de sitt första VR-spel "Svrvive: The Deus Helix". Spelet fick fina recensioner och bolaget har sedan dess släppt ytterligare ett VR-spel men har under 2018 även börjat experimentera med augmented reality. 

Efter att ha arbetat med mobila AR-produktioner för andra bolag kommer Svrvive innan årsskiftet att lansera sitt första egna AR-spel, utvecklat på Apples utvecklarplattform ARkit. 

”Vi började med VR på premiumheadset och nu kommer vi nu att göra AR-spel för mobilen”, säger hon. 

Nyheten lanseras i samband med Di Startup Tour där Faviana Vangelius von Hejne gästade scenen på Hamburger Börs i Stockholm. 

Vd:n som nyligen blivit mamma kommer att ta ett steg åt sidan under föräldraledigheten. Anna Norrevik, tidigare producent på börsnoterade Paradox Interactive, tar över hennes roll. 

”Att anta vd-rollen för ett innovativt bolag som Svrvive Studios är mitt naturliga nästa steg. Paradox har lärt mig mycket om ledarskap och lagt en stark bas inför min kommande utmaning att leda en hel studio - och det känns extra spännande att få göra det med Svrvive Studios fokus på teknikskiften i spelbranschen”, säger Anna Norrevik i ett pressmeddelande. 

Anna Norrevik, före detta Paradox-producent, är Svrvives nya vd.
Anna Norrevik, före detta Paradox-producent, är Svrvives nya vd.Foto: pressfoto

Svrvive tog i samband med utvecklingen av sitt första spel in 15 miljoner kronor i riskkapital från Back in Black Capital (NTL), med kopplingar till investmentbolaget Vostok New Ventures och familjen Lundin, som står bakom Lundin Petroleum.

Spelbolaget tittar nu på att ta in mer kapital men detaljerna kring finansieringsrundan är ännu inte klara.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera