Annons

Speleliten samlas i Norrland – vill konkurrera med den klassiska industrin

Gänget bakom Wanderword, med bas i Boden: Pelle Josephson, Mattias Bergqvist, Thomas Lindgren och Jacob Dalborg.
Gänget bakom Wanderword, med bas i Boden: Pelle Josephson, Mattias Bergqvist, Thomas Lindgren och Jacob Dalborg. Foto: Jack Mikrut (Di).
Det svenska dataspelsundret har berett väg för nya stjärnor. Norrland är på väg att bli ett nytt nav för spelkreativiteten. I bakgrunden står veteraner med toppositioner i Microsoft, och i kulissen märks hockey­legendaren Wayne Gretzky. Di Digital har besökt regionen som vill bredda sig från den traditionella gruv- och kraftindustrin.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Boden) Norra Sverige har tidigare närmast varit en vit fläck på spelutvecklarkartan. I dag ser det helt annorlunda ut. På plats finns nu kända börsbolag som Embracer Group med Amplifier Game Invest, Stillfront, via dotterbolaget Coldwood, Paradox Interactive, vars studio i Umeå, Paradox Arctic, har 31 anställda, samt mindre, noterade bolag som Zordix och Gold Town Games.

Det är ett kvitto på svensk dataspelsindustris framgång. Enligt den senaste tillgängliga sammanställningen omsatte branschen 19,2 miljarder kronor under 2018. Den genomsnittlig årliga tillväxten ligger på 35 procent räknat över de senaste tio åren. Dataspel uppskattas ge en export­inkomst värd cirka 15 miljarder kronor och har därmed sprungit förbi exporten av el och är på väg att komma ikapp järnmalmsexporten.

Branschen har hittat nya jaktmarker. I augusti startar sju nya spelutbildningar i dels Skellefteå, dels Boden, vilket spär på redan befintliga utbildningar knutna till universitetet i Luleå och folkhögskolor i Medlefors, Sunderbyn och Solvik. 

De 200 nya studenterna som kommer till Campus Skellefteå och 100 som tar sig till Boden kan utbilda sig inom VFX (3D-visualisering), bli mjukvarutestare eller lära sig utveckla spel för mobila plattformar.

”Målet är att vi inom tio år ska ha minst 1 000 spelstuderande i Norr- och Västerbotten och 1 000 spelutvecklare i 100 bolag”, säger Lars Lindblom på Arctic Game Lab.

Arctic Game Lab är ett samarbete mellan kommunerna Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Boden som kom i gång för fyra år sedan. Tanken är att skapa en livskraftig spelindustri, som ett alternativ till traditionella skog-, gruv-, stål- och kraftindustrin. 

Logiken är enkel. Spelbranschen har länge lidit av växtvärk och brist på arbetskraft. Med många utbildningar kan etablerade eller nystartade ­bolag lockas norrut om de kan få in praktikanter, erbjuda plats för examensjobb och i slutänden kanske anställa. 

 

Särskilt tydligt är detta i Boden där Di Digital gör ett nedslag. Här har en av nykomlingarna ­mutat in sig: Wanderword. Bolaget utvecklar en egen plattform för produktion av och förlägger interaktiv ljudunderhållning för mobiltelefoner och smarta högtalare. Enklare uttryckt handlar det om digitala ljudspel och ljudböcker där användaren kan påverka handlingen. 

Företaget startades av Peter Zetterberg, senior director för Xbox game Studios på Microsoft, och grundare av Unique Development Studios (UDS), ett av Sveriges absolut första dataspels­bolag 1993. I svensk spelindustri är han en stjärna som gjort superkarriär. Från sin bas i Seattle var han nyckelspelaren som initierade och såg till att mjukvarujätten kunde köpa Minecraft av dess grundare Markus ”Notch” Persson 2014.

På ytan är Wanderword något av ett fritidsprojekt. Bolaget har hittills rest 8 Mkr och ska göra en ny runda i sommar. Planerna är stora. Man jobbar redan nära framför allt Amazon.

 ”Jag har varit 30 år i branschen och vill ge något tillbaka. Jag kommer själv från en liten ort – Ulriceham – och vet vilka möjligheter som finns bara man tänder en gnista. Jag lägger alla mina pengar i Wanderword. Om det här tar fart hoppas jag kunna pensionera mig innan jag blir 60 år och öppna dykcenter i Cabo i Mexiko”, säger ­Peter Zetterberg på telefon från Seattle.

Peter Zetterberg bor fortfarande kvar i USA och arbetar till vardags som toppchef på Microsoft.
Peter Zetterberg bor fortfarande kvar i USA och arbetar till vardags som toppchef på Microsoft. Foto: Jack Mikrut

Parhästen Thomas Lindgren är vd i bolaget. Han är också gammal i gamet och är bland annat ordförande i svenska spelutvecklaren Fatshark, där kinesiska teknikjätten Tencent är storägare. Även han har småstadsbakgrund, född i Jön­köping, växte upp i Norrtälje men har de senaste åren bott i Vancouver. Flyttlasset är på väg till­baka till Sverige och Thomas Lindgren har samma inställning som Peter Zetterberg att göra Norrland i allmänhet och Boden i synnerhet till ett nytt centrum för spelindustrin. 

”Vi är i dag drygt 20 personer som jobbar heltid eller regelbundet med Wanderword runt om i världen, varav 12 i Boden som i sommar blir 16 med lite sommarjobbare från USA, och Handels i Stockholm”, säger han.

Coronakrisen har givetvis påverkat men samtidigt är distansarbete inget ovanligt för branschen.

”Antagligen är vi mindre berörda än andra. Vi kan redan nu göra alla produktioner på vår egen plattform och direkt därifrån publicera till Amazon Alexa, Google Assistant och Google Play. Pandemin har ökat efterfrågan på det vi gör, men ­betalningsprocesserna är inte lika etablerade för de smarta högtalarna som för mobiltelefoner ännu”, säger Thomas Lindgren.

Thomas Lindgren är en av frontmännen bakom Wanderword.
Thomas Lindgren är en av frontmännen bakom Wanderword. Foto: Jack Mikrut (Di).

När Di Digital besöker Wanderword i Boden Business Park är även några av bolagets investerare där. Förlagsräven Jacob Dalborg, med ett förflutet som vd för Bonnier Books, är en av dem. 

”När Thomas Lindgren berättade att de hade Amazon på kroken var det en no-brainer för mig att hoppa på. Ljudböcker och interaktiva berättelser kommer att vara den snabbast växande delen av förlagsvärlden ett antal år framöver”, säger han, och spiller ut sig själv i en fåtölj och börjar prata med det unga utvecklargänget i Wanderwords hörn av de fräscha lokalerna i Boden Business Park.

Av samtalet framgår att de behöver en person som på plats kan förse dem med skrivkraft och innehåll – content på branschlingo – att bygga tekniska lösningar runt.

”Vi testar nya sätt att berätta. Allt som finns i Sci-fi-bokhandeln kan användas. Det är lågt hängande frukter”, säger Jacob Dalborg.

Boden är en tydlig symbol för hur enkla förändringar kan ge effekt. De inledande stegen måste inte vara gigantiska. ­Där­emot fiffiga. Det första Erik Svensson såg till när han tog över som chef för Boden Business Agency var att meja ned växter. De skymde lokalerna sett från väg 97, som går mellan Boden och Luleå. 

”När buskarna var borta sa vi till att hyresgästerna att parkera på framsidan så att det såg ut som om det var mycket aktivitet i lokalerna.”

Erik Svensson ger ett imponerande intryck. Han är storväxt och har en av bandy och fotboll sargad höft som ger honom en imponerande Zeb Macahan-lik gång. Nybyggarandan och djävlar-anamma-inställningen skiner igenom hans trygga uppsyn.

”Vi sitter inte och väntar på att folk ska hitta hit”, säger han och förklarar att han precis kommit tillbaka från en resa till Montreal för att sprida evangeliet om Bodens förträfflighet. 

Erik Svensson är vd för Boden Business Park.
Erik Svensson är vd för Boden Business Park. Foto: Jack Mikrut (Di).

Det finns många som varit med att snickra på nysatsningen, men man kan lugnt konstatera att Erik Svensson är den som hållit i hammaren.

När kommunens eller regionens myndighetsutövare inte gör sitt yttersta för att välkomna ­företagare som överväger att etablera sig på ­orten kan de räkna med en uppsträckning. 

Själv lyfter han fram andra verktyg och hantverkare som varit med i bygget. Och det finns verkligen en hoper sådana.

I laguppställningen som försöker göra den tidigare garnisonsstaden till en ­talangfabrik för spelindustrin finns till exempel en tidigare Europamästare i Quake, Mattias Bergqvist, som nu ­axlat rollen som platschef för Wanderword.

”Att sälja in Boden i Singapore bland blivande studenter är faktiskt mycket enklare än att göra det i Stockholm”, säger han räknar med att kunna ta in flera av dem i bolaget framöver.

Ett gäng studenter vid Wanderwords utvecklingsskola i Boden.
Ett gäng studenter vid Wanderwords utvecklingsskola i Boden. Foto: Jack Mikrut (Di).

 

Att Norrland har dragningskraft märks också i att en de senaste årens mest framgångsrika svenska, indiespelutvecklare slagit ned bopålarna här: Mattias Dittrich. I spelkretsar är han mest känd som ”Ditto” och skapade för några år sedan succén Gonner. Det färgglada och svåra actionspelet har sålt närmare 200 000 exemplar, blivit en formidabel hit på Switch och nu finns på samtliga spelplattformar.

Från sin bas i skogen utanför Jukkasjärvi har han kunnat titulera sig Sveriges nordligaste spelutvecklare – han har i ­dagarna flyttat till Umeå – och ser klara fördelar med ödsligheten.

”Jag har bott här med min sambo i två år nu och det har varit väldigt bra dopamin-detox. Jag är en lättdistraherad person, men här har jag verkligen kunnat koncentrera mig på mitt nya spel”, säger han utan att avslöja några detaljer om vad det är för något.

Att Norrland kan bli ett nytt centrum för spelbranschen är han säker på.

”Tittar man på hur många death metal-band och bra musiker som kommer från Norrland förstår man att låsa in sig och programmera spel i nio månader är en bra lösning för att undvika tristess. Om inte annat är det ett jäkligt bra ställe att flytta till för att plugga”, säger han.

Det norrländska mörkret må vara djupt under vinterhalvåret, men sommartid finns dragkraft. Spelfestivalen Nordsken och spelindustrikonferensen Arctic Game Conference är samlingspunkter som lockat tusentals besökare, liksom tunga föreläsare och vassa industriprofiler. 

Coronakrisen har dragit ned ridån för årets evenemang liksom en annan satsning på kvinnor där Boden stått i centrum: Valkyrie Jam. Det hölls i somras med tolv kvinnor från världens alla hörn i spelbranschen som tog in på Peetgården, en 1600-talsbyggnad i Bodens utkant, men med sjukt bra bredband, svartfibern till Stockholm ligger nedgrävd alldeles intill. 

Pär Hultgren, vd på Gold Town Games är hoppfull om den nordliga spelindustrisatsningen även om den ännu inte gett avtryck i stora omsättningssiffror jämfört med större spelbolag i storstäder som Malmö och Stockholm.

”Det är ett avgörande år nu, särskilt för Skellefteå och Boden. Om man kan hålla ångan uppe och fylla utbildningarna tror jag det kommer att gå rätt snabbt att bygga upp en kritisk massa. Fler människor med relevant utbildning gör att fler bolag som genererar mer omsättning lockas hit”, säger han.

Pär Hultgren, vd på Gold Town Games, har lockat hockeystjärnan Wayne Gretzky som delägare.
Pär Hultgren, vd på Gold Town Games, har lockat hockeystjärnan Wayne Gretzky som delägare. Foto: Press och TT.

Hans eget bolag, som gör managementspel i fotboll och ishockey har tidigare fått in Wayne Gretzky i ägarkretsen. Den kanadensiske hockeylegendaren fungerar som dragplåster, men nedladdningen av företaget mobilspel har haft det motigt när NHL tagit pandemipaus.

”Gretzky är ett varumärkesstrategiskt beslut. Tillsammans med hans agentur har vi jobbat fram ett koncept där han blivit både ambassadör för spelet World Hockey Manager och delägare i Gold Town Games. Rent krasst är det inte så att Gretzky genererar miljoner nedladdningar däremot ger han spelet och bolaget ett starkt varumärke”, ­säger Pär Hultgren.

För Thomas Lindgren, som jobbat 20 år i spelbranschen är analysen redan klar: Spelindustrin passar grymt bra för regionen och kräver väldigt lite kapitalinvesteringar för att komma igång. Problemet är att man i övre Norrland är van vid att behöva göra enorma investeringar i skognäring, gruvindustri och vattenkraft för att kunna skapa intäktsflöden. Spelindustrin behöver bara ett gäng kreativa och driftiga människor med datorer och bra uppkoppling för att komma i gång.

”Jag önskar bara att det skulle vara mindre revir­pinkeri bland kommunerna och mer samarbete. Men jag förstår hur svårt det är att hitta någon som kan samordna verksamheten på ett optimalt sätt för alla inblandade”, säger han. 

Högt på önskelistan står även att få fler lokala investerare att kliva på tåget.

”Det privata kapitalet går till skogen, gruvan och turismen. Vi på Wanderword har plockat in kapital från Stockholm och Silicon Valley utöver det grymma stöd vi får från Norrlandsfonden. Jag är rejält besviken på investerarviljan från det privata kapitalet nu när vi satsar så hårt häruppe”, säger han.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer