Hoppa till innehållet

Spelet som säljer för miljarder: ”Bättre än vi hoppats”

Västernspelet Red Dead Redemption 2 blev en miljardsuccé på några dagar och lyfta ägarbolaget Take-Two på börsen. ”Spelet sålde bättre än vi hade hoppats”‚ säger Swedbanks fondförvaltare Carl Armfelt.

Red Dead Redemption 2 var under produktion i drygt sju år innan det släpptes i oktober.
Red Dead Redemption 2 var under produktion i drygt sju år innan det släpptes i oktober.Foto: Press

Red Dead Redemption 2 är en av de bäst säljande underhållningstitlarna någonsin. Under sina första tre dagar sålde spelet för 6,6 miljarder kronor. Det är mer än vad filmen Avengers: Infinity War drog in under sin premiärhelg tidigare i år.

Bara Grand Theft Auto V, som släpptes 2013 och drog in 1 miljard dollar på tre dagar, har sålt mer som enskild underhållningsprodukt. Även det spelet gavs ut av Rockstar Games.

Red Dead Redemption 2 är ett actionspel där en cowboy söker sätt att försörja sig i slutet av 1800-talet. Precis som Grand Theft Auto befinner sig spelaren i en öppen miljö där det går att utforska en stor mängd händelseförlopp.

En stor del av tiden tillbringar spelaren på en häst, som en sorts spelvärldens svar på det norska formatet ”slow-tv”.

New York-baserade Rockstar Games arbetade på sin storsäljande uppföljare i över sju år. Omkring 2000 sidor manus ligger till grund för berättelsen. Enligt vissa uppgifter färdigställdes spelet under stor press för de anställda.

Megaproduktionen har hjälpt Take-Two Interactive, börsbolaget som äger Rockstar Games, att undvika den stiltje som har drabbat andra techbolag de senaste veckorna.

Sedan spelets försäljningssiffror blev kända har bolagets aktie stigit med 15 procent på Nasdaq-börsen i New York. Därmed återhämtade sig aktien efter några veckors nedgång.

Läs mer: Dussintals anställda lämnar spelbolaget Dice 

Sett sedan början av oktober hade aktien på måndagen backat med 0,5 procent. Detta medan konkurrenterna EA och Activision backat med 19 respektive 13 procent under samma period.

Take-Twos återhämtning bör glädja bolagets svenska aktieägare.

Den största av dessa är fonden Swedbank Robur Ny Teknik, som har Take-Two som tredje största innehav. Fonden ägde vid slutet av tredje kvartalet i år aktier i bolaget värda cirka 1,5 miljarder kronor.

”Spelet sålde bättre än vi hade hoppats de första tre dagarna”‚ säger Carl Armfelt, en av fondens två förvaltare.

Sammanlagt äger Swedbanks fonder 1,1 procent av Take-Two, med ett börsvärde på 133 miljarder kronor.

Fler siffror om Red Dead Redemption 2 kan komma den 7 november, då bolaget rapporterar sitt tredje kvartal.

Läs mer: Snowprint tar in 51 miljoner – lanserar spel med King 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera