Tommy Palm är vd och medgrundare av VR-bolaget Resolution Games med spel som fiskespelet Bait och piratspelet Narrows, som släpptes i februari. Bolaget, som vid starten för tre år sedan tog in 50 miljoner kronor i riskkapital av bland andra Google Ventures och svenska Creandum, går nu med vinst på månadsbasis, enligt bolaget.
Men trots att framtiden ser ljus ut för Resolution Games har Tommy Palms resa dit inte varit en dans på rosor. Sitt första spelbolag Jadestone startade han redan 1999. Bolaget slogs senare samman med ett gamblingbolag och under tidens gång drog bolaget mer och mer åt hazardspel. På grund av detta beslöt Tommy Palm att efter tio år på Jadestone, ta med sig mobilspelsdelen av bolaget för att starta något nytt – Fabrication Games.
”Det gick ganska bra till en början. 2009 var en ekonomisk dipp men det var också då som Appstore började komma igång på allvar, så det fanns ett bra läge. Vi hade hållit på med mobilspel i tio år så det kändes hopplöst att sluta då. Vi ville satsa, vilket vi också gjorde”, säger Tommy Palm.
Vi var ungefär 20 personer och det var tydligt att vi behövde göra en förändring för att komma vidare.
Resolution Games växte och började arbeta med ett antal förläggare samtidigt som spelbolaget började snickra på sin egen spelmotor.
”De första 1,5 åren var väldigt bra. Då växte vi och fick in projekt och var lönsamma. Sen så blev det lite tuffare. Vi var ungefär 20 personer i slutet av de här tre åren och då var det tydligt att vi behövde göra en förändring för att komma vidare.”
Spelprojekten drog inte in tillräckligt med pengar och det började bli tydligt att spelmarknaden blev mer och mer fokuserad på gratisspel. Sociala spel, som var Tommy Palms stora passion, krävde mycket resurser och det stod snart klart att Resolution Games behövde en kapitalinjektion för att kunna fortsätta.
”Vi började titta på att ta in riskkapital igen och det var inget jag hade varit speciellt framgångsrik med tidigare. I samma veva träffade vi King och några andra bolag som var intresserade av att köpa Fabrication Games”, säger han.
Läs även: E-handelsprofilen: ”Skidolyckan fick mig att tänka om”
Vid det här laget hade den finansiella situationen blivit en påfrestelse för bolaget men även för Tommy Palms privata ekonomi.
”Det var väldigt tufft ekonomiskt där i slutet och vi hade nästan ingen kassa kvar. Vi hade haft några förläggare som kunder i flera år men de hade börjat backa ut från mobilsegmentet efter att de hade blivit skraja över hur svårt det var att få in pengar på premiumspel”, säger Tommy Palm och fortsätter:
”Jag hade slut på personliga resurser i form av pengar så jag hade inget mer att ta av. Jag kommer ihåg en Rolex-klocka som jag sålde för att få pengar att gå vidare på.”
Läs även: VR-profilens snälla spel har gett resultat: ”Vi har gått med vinst i fem månader”
Strax efter det kom räddningen. Under ett av dataspelsbranschens investeringsevent var King-grundarna uppe på scen och pratade om att de tittade på möjligheten att börja göra mobilspel. För Tommy Palm kändes det som hans bolag och King hade samma mål och året efter gick Kings förvärv av Fabrication Games igenom.
Tommy Palms roll på King var att bygga upp mobilversionen av Candy Crush Saga. Spelet som redan var populärt kunde snart ses spelas på miljontals mobiler i hela världen.
”Det var en jättekul resa att få vara med på. Det blev ju världens genom tiderna största spel och det är ju sällan sådana saker händer en”, säger Tommy Palm.
Jag kommer ihåg en Rolex-klocka som jag sålde för att få pengar att gå vidare på.
Tre år efter förvärvet, 1 januari 2015, lämnade han King för att bygga något nytt. Precis som med de tidigare bolagen gick Tommy Palm ihop med sin kollega Martin Vilcans och samma år startade de Resolution Games tillsammans.
”Jag hade sett Samsung Gear VR, vilket var mobilversionen av VR, och där kände jag att vi skulle kunna göra mycket spännande”, säger Tommy Palm.
Lyssna på intervjun med VR-profilen Tommy Palm här:
https://embed.acast.com/startupstories/tommypalm-resolutiongames
Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.