Hoppa till innehållet

Spelgurun talar ut om Candy Crush och VR-pirater

King-veteranen Tommy Palm har gjort sig en karriär på mobilspel, senast med mobilversionen av succéspelet Candy Crush och som grundare av VR-bolaget Resolution Games. För Di Digital berättar han om upp- och nedgångarna med bolagen. ”Jag kommer ihåg en Rolex-klocka som jag sålde för att få pengar att gå vidare på.”

King-veteranen Tommy Palm driver VR-bolaget Resolution Games.
King-veteranen Tommy Palm driver VR-bolaget Resolution Games.Foto: Jonas Leijonhufvud

Tommy Palm är vd och medgrundare av VR-bolaget Resolution Games med spel som fiskespelet Bait och piratspelet Narrows, som släpptes i februari. Bolaget, som vid starten för tre år sedan tog in 50 miljoner kronor i riskkapital av bland andra Google Ventures och svenska Creandum, går nu med vinst på månadsbasis, enligt bolaget.

Men trots att framtiden ser ljus ut för Resolution Games har Tommy Palms resa dit inte varit en dans på rosor. Sitt första spelbolag Jadestone startade han redan 1999. Bolaget slogs senare samman med ett gamblingbolag och under tidens gång drog bolaget mer och mer åt hazardspel. På grund av detta beslöt Tommy Palm att efter tio år på Jadestone, ta med sig mobilspelsdelen av bolaget för att starta något nytt – Fabrication Games.

”Det gick ganska bra till en början. 2009 var en ekonomisk dipp men det var också då som Appstore började komma igång på allvar, så det fanns ett bra läge. Vi hade hållit på med mobilspel i tio år så det kändes hopplöst att sluta då. Vi ville satsa, vilket vi också gjorde”, säger Tommy Palm. 

Vi var ungefär 20 personer och det var tydligt att vi behövde göra en förändring för att komma vidare.

Resolution Games växte och började arbeta med ett antal förläggare samtidigt som spelbolaget började snickra på sin egen spelmotor. 

”De första 1,5 åren var väldigt bra. Då växte vi och fick in projekt och var lönsamma. Sen så blev det lite tuffare. Vi var ungefär 20 personer i slutet av de här tre åren och då var det tydligt att vi behövde göra en förändring för att komma vidare.”

Spelprojekten drog inte in tillräckligt med pengar och det började bli tydligt att spelmarknaden blev mer och mer fokuserad på gratisspel. Sociala spel, som var Tommy Palms stora passion, krävde mycket resurser och det stod snart klart att Resolution Games behövde en kapitalinjektion för att kunna fortsätta. 

”Vi började titta på att ta in riskkapital igen och det var inget jag hade varit speciellt framgångsrik med tidigare. I samma veva träffade vi King och några andra bolag som var intresserade av att köpa Fabrication Games”, säger han. 

Läs även: E-handelsprofilen: ”Skidolyckan fick mig att tänka om” 

Vid det här laget hade den finansiella situationen blivit en påfrestelse för bolaget men även för Tommy Palms privata ekonomi. 

”Det var väldigt tufft ekonomiskt där i slutet och vi hade nästan ingen kassa kvar. Vi hade haft några förläggare som kunder i flera år men de hade börjat backa ut från mobilsegmentet efter att de hade blivit skraja över hur svårt det var att få in pengar på premiumspel”, säger Tommy Palm och fortsätter:

”Jag hade slut på personliga resurser i form av pengar så jag hade inget mer att ta av. Jag kommer ihåg en Rolex-klocka som jag sålde för att få pengar att gå vidare på.”

Läs även: VR-profilens snälla spel har gett resultat: ”Vi har gått med vinst i fem månader” 

Strax efter det kom räddningen. Under ett av dataspelsbranschens investeringsevent var King-grundarna uppe på scen och pratade om att de tittade på möjligheten att börja göra mobilspel. För Tommy Palm kändes det som hans bolag och King hade samma mål och året efter gick Kings förvärv av Fabrication Games igenom.

Tommy Palms roll på King var att bygga upp mobilversionen av Candy Crush Saga. Spelet som redan var populärt kunde snart ses spelas på miljontals mobiler i hela världen. 

”Det var en jättekul resa att få vara med på. Det blev ju världens genom tiderna största spel och det är ju sällan sådana saker händer en”, säger Tommy Palm.

Jag kommer ihåg en Rolex-klocka som jag sålde för att få pengar att gå vidare på.

Tre år efter förvärvet, 1 januari 2015, lämnade han King för att bygga något nytt. Precis som med de tidigare bolagen gick Tommy Palm ihop med sin kollega Martin Vilcans och samma år startade de Resolution Games tillsammans. 

”Jag hade sett Samsung Gear VR, vilket var mobilversionen av VR, och där kände jag att vi skulle kunna göra mycket spännande”, säger Tommy Palm. 

Lyssna på intervjun med VR-profilen Tommy Palm här:

https://embed.acast.com/startupstories/tommypalm-resolutiongames

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera