Annons

Spelindustrin ger nytt liv åt döende ort

James Newnorth, fd hacker, har startat ett spelkollektiv där spelkreatörer kan bo billigt och skapa sina drömprojekt i huset i Smålands skogar.
James Newnorth, fd hacker, har startat ett spelkollektiv där spelkreatörer kan bo billigt och skapa sina drömprojekt i huset i Smålands skogar. Foto: Joey Abrait
I en gammal skola mitt ute i skogen samlas spelutvecklare från hela världen för att skapa, samarbeta och ta en paus från sina jobb på speljättarna. ”Ingen vill bo här, därför är det perfekt. Det gör det lättare för oss att expandera”, säger grundaren James Newnorth.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nyligen blev invånarna i Fridafors för få för att få vara en egen tätort, alltså färre än 200 bofasta invånare, enligt SCB:s definition. De som är kvar är officiellt bosatta i intilliggande Ryd utan att ha förflyttat sig en meter.

Men den växande spelindustrin är på väg att ge nytt liv till den före detta orten i Småland. Den gamla skolan har byggts om till hotell och sedan april 2017 bor och arbetar där spelutvecklare från hela världen. Bakom initiativet, Spelkollektivet, står programmeraren James Newnorth.

”Jag älskar programmering mer än allt annat och har jobbat på både stora och små bolag, men utan att riktigt träffa någon som känner lika. Jag ville skapa ett ställe där folk som brinner för det de gör kan samlas under ett och samma tak”, säger han.

Italienare, tyskar, kanadensare och bulgarer är några nationaliteter som har passerat revy sedan den första gästen officiellt flyttade in i september förra året. Några stannar ett par veckor, andra flera månader.

”Jag skrev på Facebook om vad jag höll på att planera och frågade om någon var intresserad. Responsen var enorm. Jag fick tillräckligt med ansökningar för att fylla huset i två år framöver”, säger James Newnorth.

Idén är att ge spelutvecklare möjligheten att jobba ostört, träffa andra likasinnade, hitta nya samarbeten och allt detta till låga levnadskostnader. En del kommer för att ta en paus från jobb på stora spelbolag och jobba på sina egna projekt, andra är frilansare.

”Vi hade en tjej här som har designat alla hästar för Starstable och tog ledigt för att komma hit och utveckla sitt eget spel. Det är precis sådana personer som vi vill samla här – som går på semester för att kunna jobba lite till”, säger James Newnorth.

Simone Mändl är en av de som stannat längst i huset tillsammans med sin pojkvän Josef Attenberger. De kommer båda från München i Tyskland och hittade till Spelkollektivet via spelmässan A Maze.

”Vi stod inför valet att hitta heltidsjobb i München eller att flytta hit. Vi bestämde oss för att testa det här, ta ett år i Sverige och starta upp våra egna projekt”, säger Simone Mändl.

Nu har nio månader passerat i huset. Simone Mändl är art director och håller bland annat på att utveckla ett spel tillsammans med Niklas Sandén – en programmerare som sa upp sig från spelbolaget EA Dice i Stockholm för att kunna jobba på sitt eget projekt i Fridafors.

”Jag frilansar som grafisk designer och tar en del jobb från klienter för att tjäna pengar, men här jobbar jag även med våra egna projekt och då handlar det mycket om handling, design och hur spelnivåerna ska utformas”, säger Simone Mändl.

Hon beskriver lugnet i Fridafors samtidigt som bruset i spelindustrin blir allt högre. Allt fler spel når marknaden och tiden när det var förhållandevis lätt att bli rik på spelutveckling är sedan länge förbi.

”Det är enklare än någonsin att utveckla ett spel. Därför ser vi allt större mångfald med olika utvecklare som skapar nya handlingar, med nya sorters hjältar. Samtidigt är det svårare än någonsin att sticka ut”, säger hon.

För James Newnorth började Spelkollektivet med att han arrangerade spelutvecklarträffen Castle Game Jam på Örebros slott – en vecka av att skapa spelprototyper och bygga nätverk. Ett år var inte slottet tillgängligt och han fick tips om den gamla skolan i Fridafors och tanken föddes att skapa någonting mer permanent. Den som flyttar in på Spelkollektivet får boende, mat och kontorsplats. Beläget långt bort från det mesta får man mer för pengarna.

”Jag kände att vi behövde en tillräckligt stor fastighet för att det skulle kännas som ett kollektiv. Detta är en död ort, ingen vill bo här, därför är den perfekt. Det gör det lättare för oss att expandera”, säger James Newnorth.

I Region Kronoberg har ett it-kluster börjat växa fram under senare år. Glasbruk, skogsbruk och länets många sågverk, har fått förstärkning av bokföringsbolag och spelbolag som Visma Spcs, Fortnox och Play’n Go. Spelkollektivet i Fridafors väcker nu hopp hos kommunen Tingsryd att kunna bygga en framtid på den nya industrin. Med stöd från kommunen planerar James Newnorth att utöka verksamheten till hösten. Går allt i lås ska ett gammalt pappersbruk i närheten rustas upp för att ge plats till 80 gästande spelutvecklare totalt.

Men James Newnorth plan handlar inte bara om att få verksamheten att växa rent fysiskt, tanken är att även stärka Spelkollektivets roll som inkubator för spelutvecklare.

”En ensam grafiker med en idé ska kunna komma till Fridafors och få hjälp med allt ifrån programmering till hur man driver ett företag”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies