Hoppa till innehållet

Speljätten köpte deras doldisbolag – guldregn över grundarna

Doldisbolaget Quixel, som tagit fram en banbrytande digital skanningsteknik, köptes i fjol upp av speljätten Epic Games. Nu visar det sig att affären är värd mer än 800 miljoner kronor, vilket innebär jackpott för grundarna Teddy Bergsman och Waqar Azim.

Teddy Bergsman är vd och medgrundare av Quixel. Bild från det Epic Games-ägda spelet Fortnite.
Teddy Bergsman är vd och medgrundare av Quixel. Bild från det Epic Games-ägda spelet Fortnite.Foto: Press.

Det svenska 3D-bolaget Quixel grundades 2011 i Uppsala. Den egenutvecklade skanningstekniken kan skapa kopior av till exempel landskap – från minsta grässtrå till största berg. Tjänsten har främst använts inom film- och spelindustrin.

I november 2019 stod det klart att den amerikanska speljätten Epic Games, som bland annat står bakom succétiteln Fortnite, köpt upp hela Quixel för en hemlig summa.

Nu indikerar Quixels årsredovisning för fjolåret, som Di Digital tagit del av, att köpesumman landade på cirka 801 miljoner kronor för de immateriella rättigheterna, varumärket och verksamheten. 

De stora vinnarna i affären är Quixels två grundare Teddy Bergsman och Waqar Azim, som vid affären ägde ungefär 27 procent vardera av bolaget. Därmed bör de bägge ha fått ut minst 200 Mkr till sina respektive plånböcker i transaktionen.

Nyhetssajten Breakit var först att rapportera om köpeskillingen.

Totalt hade Quixel tagit in blygsamma 38 Mkr i externt kapital sedan starten, varav merparten av pengarna tillfördes ungefär ett år före försäljningen. Bara under den perioden steg bolagets värdering med nära fyra gånger.

Det innebär att investerare som Carnegies tidigare mäklarchef Jon Jonsson, riskkapitalbolaget GP Bullhound och Lundin-familjens Back In Black Capital får en fin avkastning i affären. 

Under 2019 omsatte Quixel ungefär 39 Mkr, visar bokslutet, vilket innebär att prislappen blev drygt 20 gånger högre än de årliga intäkterna.

Epic Games är ett av världens största spelbolag utanför börsen. När kinesiska Tencent investerade i bolaget i fjol värderades det till 15 miljarder dollar, motsvarande 145 miljarder kronor. Flaggskeppstiteln Fortnite, som lanserades 2017, är ett så kallat shooter-spel som även fungerar som ett socialt nätverk.

I och med köpet fick användare av Unreal Engine – Epic Games populära spelmotor som andra utvecklare tar hjälp av – tillgång till Quixels databas med 3D-modeller.

”Jag är extremt glad över att det här händer. Det är en dröm som går i uppfyllelse att det är just Epic Games vi blir uppköpta av”, sa vd:n Teddy Bergsman till Di Digital efter affären.

Läs mer: Amerikansk speljätte köper svensk 3d-startup: ”Extremt glad” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera