Hoppa till innehållet

Spelkvinnor i upprop mot sexism skriver under #vispelarintemed

Kvinnorna i spelbranschen har fått nog av hat och trakasserier. Nu har de gått ut med uppropet #vispelarintemed. Initativtagaren Paula Fenjima Marique vill att människor ska se vilken mobbning som sker. 

Speljournalisten Paula Fenjima Manrique startade uppropet #vispelarintemed för kvinnor i spelbranschen
Speljournalisten Paula Fenjima Manrique startade uppropet #vispelarintemed för kvinnor i spelbranschenFoto: Joey Abrait

Det var under hösten som speljournalisten Paula Fenjima Manrique började se en efterfrågan om ett #metoo-uppror även från spelbranschen. Inom slutna tjejgrupper började kvinnor dela med sig av erfarenheter.

”Eftersom vi alltid blir mobbade är vi ofta tillsammans i stängda tjejgrupper och pratar med varandra. Vi kan inte få våra röster hörda när vi är med andra gamers. Jag kände att vi behövde göra något.”

Namninsamlingen #vispelarintemed har fått drygt 300 underskrifter och är nu stängd. En del av berättelserna kommer att synas på Tekniska Museets dataspelsutställning som kommer i mars.

Kvinnorna som skrivit under är en blandning av gamers och personer som arbetar på spelföretag. Många av berättelserna handlar om situationer som uppstått på kvinnornas arbetsplatser, där de fått utstå maktspel och trakasserier från kollegor och chefer. Det vanligaste vittnesmålet handlar om att få nedvärderande kommentarer från män medan man spelar.

Paula Fenjima Manrique blev speljournalist ganska direkt efter att hon började spela dataspel för fyra år sedan. Ända sedan starten har hon fått utstå trakasserier och hot. Hon har fått samtal från män mitt i natten, paket med döda djur och dörren nedsmetad av bajs. 

Läs mer: Spelprofilen: ”Jag vill anställa massa kvinnor” 

I dag sitter hon som spelexpert på nyhetsmorgon och det händer att hon blir igenkänd. Det hände bland annat då hon yttrade sig om Youtubeprofilen PewdiePie.

”Vissa har gått efter mig i flera kvarter och skrikit ’jävla spelluder’ på gatan. De tar sig friheter för att man är offentlig.”

Med uppropet hoppas hon att fler spelbolag ska ta ansvar för sina arbetsplatser, att de ska kunna se sig omkring och ta välbehövliga samtal. Men även föräldrar behöver ta tag i problemen, menar hon, då hon anser att det är många av de unga manliga spelarna som är värst.

”Många av spelarna som trakasserar och mobbar är väldigt unga och det är viktigt att de runt omkring vet vad de håller på med. Som förälder behöver man ha koll på vad barnen gör och vad som sker under ens tak.”

Läs mer: Kvinnor inom spel växer så det knakar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera