Hoppa till innehållet

Spelmiljardärer fyller på i psykologiapp

Psykologiappen Alex, som har King-miljardärernas fond Sweet Studio på ägarlistan, tar in 4,1 miljoner kronor i nytt kapital. Plattformen har dessutom blivit godkänd som en medicinteknisk produkt.

Alex grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.
Alex grundare Oliver Fleetwood och John Drakenberg Renander.Foto: Press.

Under 2018 drog John Drakenberg Renander och Oliver Fleetwood igång psykologiappen Alex. Med hjälp av maskininlärning kan tjänsten ge stöd till människor med dåliga vanor – till exempel rökning, alkohol och stress – och som lider av psykisk ohälsa.

Redan före lanseringen säkrade Alex en investering på 1,5 miljoner kronor från Sweet Studio. Det kan närmast beskrivas som ett startupprogram där tanken är att hjälpa techentreprenörer med kapital och produktutveckling redan från idéstadiet. Fonden förvaltar ett kapital på 100 Mkr från grundarna av spelsuccén Candy Crush.

Nu tar Alex in ytterligare 4,1 Mkr, där Sweet Studio gör en följdinvestering tillsammans med flera nyckelanställda.

”Vi ska fortsätta att investera i produkten och växa organisationen. Nu är vi fem anställda och planerar ytterligare ett par rekryteringar i närtid”, säger John Drakenberg Renander.

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp 

Appen släpptes för Apples operativsystem IOS och Googles motsvarighet Android i slutet på oktober, men John Drakenberg Renander vill ännu inte uppge hur många som laddat ner eller använder Alex.

Affärsmodellen är inte helt spikad, än så länge är Alex gratis för användarna.

”Vi arbetar fortfarande i parallella spår. Vi kommer börja testa att ta ut någon form av avgift från konsumenter i början av nästa år, men även ta ett större kliv in på företagsmarknaden. Läkemedelsföretag skulle till exempel kunna erbjuda sina kunder en tjänst som Alex i behandlingen tillsammans med ett läkemedel”, säger han.

Nyligen säkrade Alex en så kallad CE-märkning i Europa, vilket innebär att appen blivit godkänd som en medicinteknisk produkt. Därmed följer Alex i fotspåren av den omskrivna svenska preventivappen Natural Cycles.

Med hjälp av data kan Alex erbjuda enklare verktyg, så som andningsövningar, till en användare som till exempel vill sluta röka. Men först får personen svara på ett antal frågor om varför man röker, motivationen att sluta, och vilka situationer och känslolägen som triggar igång ett sug efter cigaretter.

CE-märkningen har banat väg för ett pilotprojekt med ett större globalt läkemedelsföretag, uppger John Drakenberg Renander.

”Jag kan tyvärr inte ge mer detaljer om samarbetet nu. Men CE-märkningen är en hygienfaktor och kvalitetsmärkning för vården och läkemedelsindustrin, så det kommer öppna upp nya kanaler för Alex”, säger han.

För stunden finns Alex bara tillgänglig på svenska, men det finns planer på en snar internationalisering.

”Vi håller på att översätta allt innehåll till engelska just nu. Vi har byggt en plattform som ska vara enkel att anpassa till olika språk i framtiden”‚ säger han.

Läs mer: Miljardärerna bakom King drar ihop ny riskkapitalfond 

Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.
Fyra av Kings fem grundare vid börsnoteringen i New York. Från vänster: Thomas Hartwig, Riccardo Zacconi, Lars Markgren och Sebastian Knutsson.Foto: TT.
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera