Hoppa till innehållet

Spelmiljonärer startar nytt investmentbolag

Paradox-miljonärerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham startar investmentbolaget Aldeon ihop med bolagsbyggaren Daniel Laurén. ”Vi förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger ordförande Susana Meza Graham. 

Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.
Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.Foto: Jack Mikrut

Investmentbolaget Aldeon skapas genom att trion samlar sina innehav i 20 startupbolag under ett tak. Genom att värdera bolagen, och gå in med lite olika mycket kapital, har de kunnat enas kring en bolagsstuktur där alla äger ungefär en tredjedel var. 

”Vi är inte ett riskkapitalbolag. Vi ska bara investera våra egna pengar”, säger Daniel Laurén, vd för Aldeon.

Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital.

Hur mycket Aldeon har till sitt förfogande vill de inte säga, men de 20 innehaven värderas redan nu till cirka 100 Mkr. Intäkter från framtida avyttringar ska återinvesteras. Vidare har alla tre grundare ansenliga privata förmögenheter som de kan satsa.  

”Vi ska börja med att utveckla de innehav vi har. Sedan ska vi göra en del nya investeringar. Hur många får vi se, men gissningsvis ett par om året”, säger Susana Meza Graham, som är Aldeons ordförande.

Hon har sin styrka inom marknadsföring och jobbade i 14 år inom den operativa ledningsgruppen på Paradox PDX +0,29%Dagens utveckling Interactive. Under dessa år gick Paradox från att vara en liten spelutvecklare till att bli en speljätte med egen förlagsverksamhet som idag har ett börsvärde på närmare 17 miljarder kronor. 

”Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag, och resten till andra typer av startupbolag”, säger Susana Meza Graham som fortfarande äger Paradoxaktier till ett värde på knappt 80 Mkr.

Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot ”suits” i spelsektorn.

Att investera i dataspelsbolag är notoriskt svårt. Bolagen består ofta av svältfödda spelutvecklare som brinner för sin grej och har svårt att förstå sig på riskkapitalister. Eller så har de gjort succé och blivit så rika att de inte behöver mer kapital. 

”Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot 'suits' (kostymklädda investerare reds anm.) i spelsektorn. Men vi vet hur man bygger bolag och förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger Susana Meza Graham.

Andras Vajlok stämmer in.

”Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital. Men för att investera måste man gå in med en kompetens som många VC-bolag saknar”, säger han.

Vd:n nickar. Han menar att de tre delägarna kompletterar varandra väl. Men alla har erfarenhet från spelsektorn, och alla har varit inblandade i att bygga, skala upp och utveckla snabbväxande startupbolag.

Daniel Laurén är annars främst känd som en affärsängel och bolagsbyggare. Hans två mest lukrativa exits är konsultförmedlaren Madeo som såldes 2011 för 250 Mkr, och it-konsulten Diversify som såldes till norska Webstep 2012.

En kommande exit ser ut att bli ”rädda mat”-appen Karma. Daniel Laurén var tidig att investera i Karma, och var under en tid ordförande för bolaget. Men de senaste åren har Karma tagit in stora delägare som Kinnevik, vilket minskat ägarandelen till 3 procent.

”Vi vill vara aktiva delägare, och det går ju inte när bolag börjar ta in stora institutionella ägare. Kan vi inte hänga med upp i finansieringsrundorna blir det med tiden aktuellt att göra en exit”, konstaterar han. 

Många av de bolag Daniel Laurén investerat i är annars spelbolag, som Funrock och Like a Boss Games där Daniel Laurén tidigare var vd. Även Andras Vajlok är delägare i Like a Boss Games. Tillsammans äger de drygt 40 procent av bolaget, en andel som alltså nu går upp i Aldeons portfölj.

Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag.

Like a Boss Games håller just nu på att ompositionera sig från mobilspel till premiumspel för pc, Playstation och Xbox. 

”Vi kommer främst att satsa på premiumspel när vi investerar. Det händer ju mycket i branschen just nu med nya distributionsplattformar som Google Stadia och Apple Arcade”, säger Daniel Laurén.

Andras Vajlok håller med.

”Marknaden för mobilspel spås fortfarande växa med mellan 8 och 30 procent per år. Men hajpen har lagt sig lite och det har blivit dyrare att nå ut”, säger han.

Läs mer: Stolpe ut för Like a Boss – samarbetet med Neymar floppade

Andras Vajlok är annars främst känd som före detta finanschef på Paradox, ett bolag han sålt aktier för tiotals miljoner kronor i. Han är även ledamot och aktieägare i det noterade spelbolaget Mag Interactive, samt i ai-bolaget Unibap. Totalt äger han aktier för 28 Mkr i dessa tre bolag.

Vid sidan av detta fick Andras Vajlok en del uppmärksamhet för sin framgångsrika investering i spelbolaget Small Giant Games, där han var ordförande en tid. Bolaget köptes av amerikanska Zynga i december 2018 i en affär som värderade bolaget till knappt 6,3 miljarder kronor.

Läs mer: Paradox avhoppade finanschef efter miljardaffären: ”Jag har haft flax”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera