Hoppa till innehållet

Spelnavet Skövde är på VR-offensiv i Silicon Valley

En fisk som mumsar på andra fiskar och kast med eldbollar. Det är två av VR-spelen som fyra indiespelbolag från Skövde har presenterat för Silicon Valley-investerare den här veckan.

Fyra indiespelbolag från The Game Incubator i Skövde är i Silicon Valley den här veckan och pitchar för amerikanska investerare. Jimmy Malmers team på Stenkross Studios gör ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i finansiering.
Fyra indiespelbolag från The Game Incubator i Skövde är i Silicon Valley den här veckan och pitchar för amerikanska investerare. Jimmy Malmers team på Stenkross Studios gör ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i finansiering.

(Di Digital/Silicon Valley) Alexander Milton går upp på scenen för att pitcha sitt VR-spel Munch. I panelen, som ska bedöma hans skapelse på bara några minuters presentation, sitter fyra namnkunniga investerare inom spelbranschen.

En av dem är Greg Castle, som investerade tidigt i virtual reality-bolaget Oculus AI, numera ägt av Facebook. Han satte upp en fond på 12 miljoner dollar tidigare i år, för att investera i olika VR- och AR-satsningar.

En annan är Tipatat Chennavasin, som är partner i The Venture Reality Fund på 50 miljoner dollar och redan har lagt in pengar i 15 VR-bolag.

Foto: Per-Arne Lundberg

Publiken och panelen med amerikanska riskkapitalister som spelbolagen från Skövde och ett från Göteborg ska pitcha inför har bänkat sig. I panelen sitter Tony Parisi (längst till v.) som är ansvarig för VR och AR på Unity Technologies, vars kontor det nordiska VR-eventet anordnas, Greg Castle som är partner i Anorak Ventures, Timo Lehes som är amerikansk landschef på Beringer Finance, Amitt Mahajan som är partner i Prescence Capital och Tipatat Chennavasin som är partner i The Venture Reality fond. Foto: Per-Arne Lundberg

"Vi självpublicerade vårt första spel på Steam (marknadsplats för spel, reds. anm.) tidigare i år. Nu jobbar vi på Munch, ett lättsamt VR-spel för alla åldrar. Prototypen har laddats ned nästan 5 000 gånger på två veckor", säger Alexander Milton, medgrundare och vd för Mostly Harmless Games.

Munch går ut på att en fisk äter andra fiskar och växer, men samtidigt måste se upp för större fiskar i vattnet. För att vidareutveckla det vill bolaget ta in 250 000 dollar i projektfinansiering.

Mostly Harmless Games är ett av fyra bolag från The Game Incubator på Gothia Science Park i Skövde som har besökt Silicon Valley under veckan. Bland annat har de träffat några i teamet på HTC Vive, HTC:s VR-headset, varit på Microsofts utvecklarhubb Reactor och gått på konferensen VRX.

Kvällseventet där Alexander Milton är i färd med att presentera går under namnet: Nordic VR/AR: What's Brewing Up North? Det arrangeras av The Game Incubator tillsammans med organisationen Silicon Vikings.

Alexander Milton får positiva reaktioner från panelen med investerare. Kanske har de fått i uppgift att vara snälla, men de verkar imponerade av hur snyggt och samtidigt enkelt spelet är.

Foto: Per-Arne Lundberg

Jimmy Malmer (tv.), Jiro Yoshida och Alexander Milton är i Silicon Valley för att presentera sina VR-spel. Foto: Per-Arne Lundberg

Så är det näste mans tur, för det är 16 män och en kvinna på scenen den här kvällen. Det är ett vanligt fenomen i spelvärlden, även om två av Skövde-bolagen också har en kvinnlig medgrundare som inte är på plats.

”Vi söker 350 000 dollar i finansiering, bland annat för att utveckla vårt VR-projekt Hellementalz”, säger Jiro Yoshida, vd för Lone Hero Studios.

Spelet går ut på att slänga eldbollar och verkar kräva en hel del fysisk aktivitet. Jiro Yoshida och hans kollegor har byggt en prototyp av spelet på 48 timmar, men nu behöver de pengar för att fortsätta. Hittills har bolaget levt på konsultuppdrag för andra.

Turen har gått till Stenkross Studio, ett spelbolag i Göteborg som har startats av sex studenter från Chalmers och som är del av en filial till The Game Incubator. De har tagit fram ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i projektfinansiering. För lite, tror panelen. Att utveckla ett strategispel kostar mycket pengar.

Foto:

Daniel Ström, vd för Guru Games, berättar om spelet Medusa's Labyrinth som bolaget nu ska ge ut i en VR-version.

Så var det dags för Daniel Ström, vd på Guru Games att inta scenen och visa upp sitt skräckspel. Det lilla indiespelbolaget har röjt en del framgångar med sitt spel Medusa’s Labyrinth som har fått 240 000 nedladdningar. Nu vill man ge ut det i en VR-version.

Vi vill lämna tryggheten med konsultande och gå tillbaka till anledningen att vi startade bolaget från början.

Guru Games söker en bolagsinvestering på 400 000 dollar, och är också det bolaget som har kommit längst bland de fyra och startades i mitten av 2013. Mostly Harmless Games och Lone Heros Studios har hållit på i ett par år och Stenkross Studios drog igång under 2016.

Förra året omsatte Guru Games blygsamma 266 000 kronor, men i år går det bättre bland annat på grund av ett jobb för Resolution Games med King-veteranen Tommy Palm i spetsen.

”Vi är i en fas där vi är redo att lyfta och har ett cashflow, men vi vill lämna tryggheten med konsultande och gå tillbaka till anledningen att vi startade bolaget från början: Jobba på våra egna fantastiska spel”, säger Daniel Ström efter eventet.

Publiken för VR-spel är dock fortfarande liten och hittills har fokus främst varit på hårdvara.

”Det dröjer nog 3-5 år innan vi har sådant som verkligen kan dra in pengar till VR”, säger isländska CCP Games grundare och vd Hilmar Pétursson, under en annan panel på det nordiska VR-eventet.

Det är svårt att få ekonomi i ett litet indiespelbolag.

Daniel Ström från Guru Games tror också att det kommer ta tid, men siktar på att hålla ut tills marknaden tar fart. Förutom att jobba som vd undervisar han på spelutbildningen i Skövde, där tre av de fyra entreprenörerna i bolagen har gått.

Dataspelsprogrammet i Skövde startades för 15 år sedan och har satt den lilla staden på spelkartan. Men det gäller också att hålla kvar duktiga utvecklare lokalt efter examen.

Läs mer: Skövde är det nya spelnavet

”Skövde har en fantastisk spelutbildning, men sedan vad man gör efteråt är en annan sak. Det är svårt att få ekonomi i ett litet indiespelbolag”, säger Tommy Palm, medgrundare och vd för Resolution Games, som också deltog i en av panelerna under eventet.

Överlag tror han att det är svårt i det här läget att gå till en investerare och säga att man vill ha pengar till VR-utveckling. Det gäller i så fall att vara väldigt specifik, tror han.

Kul att låta svenska spelstartups pitcha för amerikanska riskkapitalister som är vana vid större belopp.

Per-Arne Lundberg, chef för The Game Incubator i Skövde, som vallar runt de fyra spelbolagen i Silicon Valley berättar att det hittills har startats 30 bolag genom inkubatorn. Han säger att de sysselsätter runt 300 personer och att de två mest framgångsrika omsätter närmare 200 miljoner kronor om året. Och han är hoppfull kring de fyra startupbolagen som är i Silicon Valley den här veckan.

”Eventet gick superbra. Kul att låta svenska spelstartups pitcha för amerikanska riskkapitalister som är vana vid större belopp och framförallt andelsinvesteringar och inte projektinvesteringar”, säger han.

Dagen efter det nordiska eventet berättar han att två av bolagen redan har fått uppföljande möten. Han är imponerad av hur de har bemötts i Silicon Valley.

”Det är helt otroligt att se hur generöst Silicion Valley är. Unity Technologies (danskstartad spelutvecklingsplattform med kontor i San Francisco) ställde upp med personal, pizza och dryck till 70 personer. Utan ett enda anspråk annat än att få vara med och ge tillbaka”, säger Per-Arne Lundberg.

Läs också: Nu vill spelbranschen ragga riskkapital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera