Hoppa till innehållet

Spelstjärnor tar plats i Arlandas ”Hall of Fame”

En av Sveriges succébranscher får upprättelse i Arlandas ”Hall of Fame”. Minecraft-skaparen Markus ”Notch” Persson och King-grundarna tar nu plats på terminal 5.

King-grundarna och Minecrafts Markus ”Notch” Persson finns nu på väggen på terminal 5 på Arlanda flygplats.
King-grundarna och Minecrafts Markus ”Notch” Persson finns nu på väggen på terminal 5 på Arlanda flygplats.Foto: Swedavia.

Branschorganisationen Dataspelsbranschen har i över ett år försökt få Swedavia att plocka in några spelutvecklare för att hälsa besökare välkomna på Arlanda. 

Men påtryckningarna föll för döva öron. I alla fall fram tills nu.

Under fredagen sattes två nya porträtt upp i korridoren som redan pryder ett 90-tal andra kända Stockholmare. Ett av dem är på Minecraft-skaparen Markus ”Notch” Persson. Den andra är ett grupporträtt av de fyra svenska grundarna av spelsuccén King – Sebastian Knutsson, Lars Markgren, Patrik Stymne och Thomas Hartwig.

Läs även: Köpte Notch just ett flygplan för 250 miljoner?

”Att grundare till King och Mojang får porträtt på Arlanda är ett stort erkännande av dataspel som kultur och exportnäring. Spel som Candy Crush Saga och Minecraft ger glädje till hundratals miljoner spelare världen över”, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen och på plats under avtäckandet av porträtten. 

Samtidigt som spelkändisarna tar plats på väggen i terminalen förlorar två andra sin plats. De två porträtt som plockas ner är poeten Kristina Lugns och filmregissören Baker Karims.

Läs även: 3 miljarder senare – King-grundaren talar ut

Därmed är det inte sagt hur länge King-grundarna och Notch får sitta kvar på väggen. Enligt Swedavia är tanken att porträtten byts ut eftersom.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera