Hoppa till innehållet

Spelstudions vd: Ubisoft kopierade oss

Stockholmsstudion Poppermosts spel Snow har över en miljon användare men tappar i omsättning. Nu vill bolaget ta in kapital för att utmana jättarna.

Poppermost vinterspel Snow har nu över 1 miljon nedladdningar.
Poppermost vinterspel Snow har nu över 1 miljon nedladdningar.Bild: Poppermost

Spelbolaget Poppermost (NTL) grundades sommaren 2012 och utvecklingen av vintersportspelet ”Snow” har pågått sedan dess. Bolaget har tagit in kapital av bland andra GP Bullhound (NTL) och ängelinvesterarna Mathias Ackermand (NTL) och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo (NTL).

Den senaste årsredovisningen för Poppermost, som har ett brutet verksamhetsår, visar att bolaget hade en omsättning på 970 000 kronor från maj 2015 till april 2016. För samma period gjorde bolaget en förlust på 5,7 miljoner kronor. Året innan hade bolaget ett bättre resultat med en omsättning på 1,1 Mkr och en förlust på 4,7 Mkr. Anledningen är den ändrade affärsmodellen, enligt vd:n och grundaren Alexander Bergendahl.

Foto: Poppermost

Alexander Bergendahl är grundare av Stockholmsstudion Poppermost.

Tidigare fick användare betala för spelet på PC men numera är det gratis på den plattformen. Istället kommer inkomsterna från köp inuti spelet. 

”När vi ändrade modellen från betalversion till gratis påverkade det även resultatet. Men i de här siffrorna syns inte försäljningen av vårt spel för Playstation 4”, säger Alexander Bergendahl.

Läs även: Så populärt är det svenska skidspelet Snow 

Snow släpptes på Playstation 4 i slutet av oktober i fjol och under den första månaden såldes 10 000 spel för sammanlagt 2 Mkr, enligt grundaren.

”Försäljningen har varit i linje med vad vi förväntade oss. Eftersom det är en betaversion så har vi inte marknadsfört spelet utan i stället bygger vi upp ett community på PS4 och tittar på den feedback som vi får in av användarna”, säger Alexander Bergendahl.

De kopierade Snow. Men det har faktiskt hjälpt oss.

I jämförelse med betaversionen som finns på Playstation 4 så är betaversionen på PC gratis. Där har spelet ökat från 100 000 initiala nedladdningar i januari i fjol till 1,3 miljoner i dagsläget.

Läs även: 100 000 spelare står på kö – nu släpps skidspelet Snow 

Samtidigt har konkurrensen ökat. Den franska speljätten Ubisoft, som bland annat äger Malmöstudion Massive Entertainment, lanserade spelet ”Steep” i början av december. Spelet är väldigt likt Poppermosts spel.

”De kopierade oss. Men det har faktiskt hjälpt. I stället för att välja Steep, som kostar 60 dollar, så väljer många Snow som man kan spela gratis. Ubisofts marknadsföring har också gett oss fler användare vilket är tydligt om man tittar på statistiken för de senaste månaderna.”

”Ubisoft har ju dessutom 120 utvecklare och vi är 7. Trots det har vi klarat oss bra och det visar att vi kan klara av den konkurrensen med ett mindre team och mindre tillgångar”, säger Alexander Bergendahl.

Men för att öka Poppermosts tillväxttakt behövs mer kapital. 

”I och med att betaversionen och lanseringen på PS4 går i rätt riktning kommer vi antagligen börja titta på att ta in mer kapital inom de närmaste månaderna och då ska det kapitalet användas för att skala upp avsevärt.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera