Hoppa till innehållet

Speltjänsten Steam slutar acceptera bitcoin

Bitcoin ska inte längre kunna användas på spelplattformen Steam. Skälet är kryptovalutans volatilitet och transaktionskostnader.

Valve Corporation ligger bakom spelplattformen Steam.
Valve Corporation ligger bakom spelplattformen Steam.

Förra året började den populära speltjänsten Steam att acceptera bitcoin. Men bitcoins vilda kursrusning den senaste tiden har gett Valve, som är företaget som ligger bakom Steam, kalla fötter.

Bitcoin kommer inte längre kunna användas som betalning för spel på Steam, skriver Fortune.

Läs även: Bitcoin slår nya rekord: "Ingen vet värdet"

Det är volatiliten, bitcoin har stigit mer än 1 000 procent i år, och avgifterna som anges som skäl till beslutet. Enligt Steam har transaktionskostnaden gått från drygt 1,5 kronor till 150 kronor sedan bitcoin började accepteras som betalmedel på spelplattformen.

Läs även: Spelplattformen Steam lockar miljontals nya användare

”Värdet på en bitcoin är bara garanterad för en viss tidsperiod så om transaktionen inte går igenom under det tidsfönstret kan antalet bitcoin som behövs för att täcka transaktionen ändras”, skriver Steam.

Läs mer: Svenskt kryptobolag siktar mot börsen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera