Annons

Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm

Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.
Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.
Ett stjärnspäckat grundarteam och tunga investerare står bakom spelstudion Fast Travel Games. Målet är att göra för virtuell verklighet vad jätten King gjorde för mobilspel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är en imponerande laguppställning som står bakom den nya spelstudion Fast Travel Games.

Grundartrion består av Oskar Burman (NTL), som närmast kommer från jobbet som Sverigechef på Angry Birds-skaparen Rovio (NTL), Kristoffer Benjaminsson, tidigare teknikchef på Frostbite Labs och Erik Odeldahl, tidigare designchef på Dice, där han ansvarat för den kultförklarade spelserien Mirror’s Edge.

Det nya bolaget backas upp av investerare som Mattias Miksche (NTL) och Mathias Ackermand (NTL), med tidigare investeringar i bland annat Poppermost Productions (NTL) och Fishbrain (NTL), samt riskkapitalbolaget Sunstone Capital (NTL). Tillsammans går de in med ungefär 8 Mkr i det nya bolaget.

Knutna till studion finns också en rad rådgivare: Paradox Interactives operativa chef Susanne Meza Graham, Mojang-veteranen Daniel Kaplan, Avalanche Studios-grundaren Christofer Sundberg samt Peter Zetterberg, som ansvarar för megasuccén Minecraft på Microsoft. 

Fast Travel Games ska fokusera helt på att utveckla spel för vr, virtuell verklighet, en marknad som spås växa explosionsartat under de kommande åren. 

“Vi har ett antal koncept som vi tittar på. Vi pratar om två kärnvärden: det ena är storytelling, det andra är socialt. Vi vill skapa rika spelvärldar, men inte nödvändigtvis i form av linjära berättelser. Alla har en story om hur de upplevde första natten i Minecraft, men den storyn är unik för var och en”, säger Oskar Burman. 

Ambitionerna med den nya studion är högt ställda. Oskar Burman tror att spelindustrin nu står inför ett lika omvälvande skifte som det för fyra, fem år sedan, då mobilspelsförsäljningen sköt i höjden och spelföretag som svenskgrundade King plötsligt växte till jättar.

Alla har en story om hur de upplevde första natten i Minecraft, men den storyn är unik för var och en.

“Om du frågar mig vilka spelutvecklare som kommer vara stora om tio år så tror jag att det kommer vara helt nya bolag. Jag tror inte det kommer vara någon av de traditionella spelarna. Precis som det inte är de traditionella spelarna som är stora på mobilt idag”, säger han.

Resonemanget påminner om det hos King-avhopparen Tommy Palms vr-studio Resolution Games (NTL), även den baserad i Stockholm. Givet att virtuell verklighet slår igenom brett kommer de spelutvecklare som är tidigt ute snabbt kunna ta marknadsandelar. 

Resolution Games första spel, fiskesimulatorn Bait, hade bara två månader efter lansering laddats ned över 500 000 gånger. 

“Det går otroligt snabbt på den här marknaden nu. För bara tre år sedan fanns inte ens de här plattformarna. Nu investerar företag som Google enormt mycket i dem”, säger Oskar Burman. 

Innan tiden på Rovio arbetade Oskar Burman som ansvarig för den Dice-ägda spelstudion Easy, som utvecklade en gratisversion av krigsspelet Battlefield.

“Alla vi grundare delar lite Battlefield-historia, så det är klart vi kommer att ta med oss saker därifrån. Men vi tänker oss inte att det ska bli våldsamt utan vill hålla det familjevänligt”, säger han. 

Trots snart 20 år i spelbranschen är det första gången Oskar Burman själv kan titulera sig grundare. 

“Det känns fantastiskt roligt. Och det är väldig tacksamt att göra det idag. För tio år sedan fanns det inga investerare som ens ville prata med en spelutvecklare. Nu, efter succér som Minecraft, King och annat, så finns det plötsligt ett jätteintresse”, säger han.

Läs även: Resolution Games värderas till 150 miljoner

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies