Annons

Spelutvecklare lär 7-åringar matte

Robert Jansson (till vänster), har öppnat dörrarna till spelutvecklaren Massive Entertainments Games Lab. Där testas nu en ny matematikapp som utvecklas av Scientific Edtechs, vd och grundare Martin Hassler Hallstedt (till höger).
Robert Jansson (till vänster), har öppnat dörrarna till spelutvecklaren Massive Entertainments Games Lab. Där testas nu en ny matematikapp som utvecklas av Scientific Edtechs, vd och grundare Martin Hassler Hallstedt (till höger).
Smartaste sättet att lära barn matte? Undervisa med ett dataspel. Lagom till höstterminen släpps ett läromedelsspel från Lund till utvalda skolor i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bakom satsningen står Scientific Edtech, som utvecklar digitala läromedel baserade på vetenskaplig forskning. Tillsammans med spelutvecklaren Massive Entertainment i Malmö testas nu ett första så kallat läromedelsspel riktat till elever i årskurs ett.

”Samarbetet med Massive betyder mycket för oss. Vi får använda deras testlabb för att studera hur barnen reagerar när de spelar vår matteapp. Man kan bland annat följa ögonrörelser och mäta deras reaktioner, säger Martin Hassler Hallstedt, medgrundare och vd i Scientific Edtech.

Spelutvecklaren kan även fungera som bollplank i hur elevernas intresse kan hållas vid liv. Vilka valmöjligheter, utsmyckningar av spelfigurer och vilket slags berättelser och världar som fungerar bäst.

”Att få vara med och bygga något som höjer kunskapen för matte hos barn är extremt intressant. Jag är gammal i gamet, har jobbat tio år med spel och vet vilka spelmekaniker som lämpar sig bäst”, säger Robert Jansson, på Massive Entertainments Games Lab.

Läs mer: Matteappen tar in 50 miljoner – sneglar utanför Sverige

Scientific Edtech startades 2017 och har i dag tio personer som arbetar aktivt i bolaget runt om i världen.

Martin Hassler Hallstedt är doktor i psykologi och har i sin forskning visat att det går att lära ut kritiska matematiska färdigheter i addition och subtraktion med så lite stöd som möjligt från läraren. Inlärningen baseras på kognitiv beteendeterapi. Appen anpassar sig fortlöpande till elevens egen nivå. 

”När man spelifierar matematikinlärningen förstärks mängdträningen. Eleverna får in ett flyt i att göra övningar, ungefär som när man får flyt i att läsa, vilket ökar läsförståelsen. Det gör att kunskaperna sitter kvar längre.”

Affärsmodellen bygger på tillväxtprincipen 1+1=3.

”Vi vill förankra appen i skolvärlden och visa att det finns vetenskaplig forskning bakom som bevisar att det fungerar för eleverna. Då går det att sälja den även till föräldrar som vill hjälpa sina egna barn. Målet är marknader även utanför Sverige.”

Vad kostar appen?

”Vi har faktiskt inte satt ett pris ännu. I höst gör vi en mjuk lansering. Vi testar det på några utvalda skolor i Sverige. Vi är även på gång i en skola utanför Dallas i Texas, USA, och funderar även på att utöka till Peking”, säger Martin Hassler Hallstedt.

Scientific Edtech ägs av grundarna Martin Hassler Hallstedt och Henrik Rosvall tillsammans med LU Holding, Lunds universitets holdingbolag. I ägarkretsen finns även Viarp Invest och Helhjärtad Finans. 

Eftersom bolaget ännu inte har några intäkter krävs ytterligare kapital för att expandera.

”Vi jobbar inte aktivt med det just nu, men kommer att behöva ta in mer kapital under året”, säger Martin Hassler Hallstedt.

Massives engagemang som expertrådgivare har fått stämpeln ”Låt stå!”

”För oss är det här ett långsiktigt samarbete. Det finns inget slutdatum satt”, säger Robert Jansson.

Läs mer: Klarna-grundare storsatsar på Kognitys interaktiva läroböcker 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer